eksamen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

hco96 skrev:Hva med geogebra kunnskapene? Har du kontroll på hvordan alt som gjøres på pc skal føres?
Ja, er rimelig konfortabel med geogebra. Dessuten så kan du bare bruke et hefte på del på eksamen, men du sparer tid hvis du kan kommandoene utenat.. men har kontroll der vil jeg si
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Hvordan hefte?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

hco96 skrev:Hva med geogebra kunnskapene? Har du kontroll på hvordan alt som gjøres på pc skal føres?
^+1.

Spesielt CAS-kunnskaper er viktig for å gjøre det bra på del 2.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Hvor strenge er de på å "vise utregning" i CAS? Må man ha flere "ledd" som viser nøyaktig hva man gjør, eller holder det med å gjøre det enkelt?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

hco96 skrev:Hvor strenge er de på å "vise utregning" i CAS? Må man ha flere "ledd" som viser nøyaktig hva man gjør, eller holder det med å gjøre det enkelt?
Så lenge du legger det fram på en måte slik at de forstår hva du har gjort, så er det bra nok. Er ikke noe vits i å ha med 10 mellomregninger, om du klarer deg med 3.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
nombster

hvordan ligger dere ann? tror dere vi får mye sånn bevisoppgaver?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Vet ikke, har det vært mye av det på andre eksamener? Har kun regnet i gjennom ett par selv.

Forresten, er det noen som kan si konkret hva som er best å gjøre på del 2? Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal føre oppgavene. Er det greit om man gjør det meste på papir? utenom nødvendig graftegner oppgaver da så klart.

Når det står "finn ut et eller annet ved regning" er det da greit å regne for hånd? Eller er det et krav om at man må bruke CAS?
Hvor mye forventes det egentlig at vi skal bruke geogebra? Og hvordan skal jeg egentlig skrive i word dersom jeg har med ett skjermbilde fra CAS med over 5 linjer?

Håper noen kan svare på dette, da jeg aldri har vært oppe til eksamen i matematikk før, og sist gang det var tentamen på videregående var det kun papir som ble brukt. Tusen takk for all hjelp og tips.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

hco96 skrev:Vet ikke, har det vært mye av det på andre eksamener? Har kun regnet i gjennom ett par selv.

Forresten, er det noen som kan si konkret hva som er best å gjøre på del 2? Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal føre oppgavene. Er det greit om man gjør det meste på papir? utenom nødvendig graftegner oppgaver da så klart.

Når det står "finn ut et eller annet ved regning" er det da greit å regne for hånd? Eller er det et krav om at man må bruke CAS?
Hvor mye forventes det egentlig at vi skal bruke geogebra? Og hvordan skal jeg egentlig skrive i word dersom jeg har med ett skjermbilde fra CAS med over 5 linjer?

Håper noen kan svare på dette, da jeg aldri har vært oppe til eksamen i matematikk før, og sist gang det var tentamen på videregående var det kun papir som ble brukt. Tusen takk for all hjelp og tips.

Kommer av og til oppgaver der man skal vise noe. Men det blir som regel gitt hint.

Når det kommer til del 2 så vil jeg brukt et dynamisk hjelpemiddel (herunder GeoGebra) så lenge det lar seg gjøre. Derfor er det en stor fordel at du er komfortabel med GeoGebra og ikke minst CAS. Når det står "finn ut et eller annet ved regning" så er det greit å gjøre dette manuelt, men jeg finner det dog tidkrevende. Derfor hadde jeg brukt CAS, forutsatt at du er komfortabel med det

Du trenger heller ingen beskrivelse av hva du gjør i CAS så lenge det kommer frem i CAS . Du kan vel skrive noe kort, ev. en svarsetning. Men du bør skrive en forklaring hvis du gjør noe i grafikkfeltet
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Jeg er egentlig veldig komfortabel med geogebra, og mestrer det relativt godt. Det eneste jeg sliter med er å klare å presentere det jeg har gjort, da det er første gangen.
Så hvis man har en oppgave på del 2, hvor man f.eks skal derivere en funksjon, og finne ekstremalpunkter/vendtepunkter. "Ved regning" er det godt nok å gjøre alle utregning i CAS? Jeg føler det blir som som å ikke vise utregning, fordi CAS gjør all jobben, hvis du skjønner?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

hco96 skrev:Jeg er egentlig veldig komfortabel med geogebra, og mestrer det relativt godt. Det eneste jeg sliter med er å klare å presentere det jeg har gjort, da det er første gangen.
Så hvis man har en oppgave på del 2, hvor man f.eks skal derivere en funksjon, og finne ekstremalpunkter/vendtepunkter. "Ved regning" er det godt nok å gjøre alle utregning i CAS? Jeg føler det blir som som å ikke vise utregning, fordi CAS gjør all jobben, hvis du skjønner?
Jepp, det er tilstrekkelig. Sensor klarer jo å se hva du har gjort når h*n ser skjermbildet av CAS-delen. Det ligger for øvrig et veiledningshefte ute på nettsiden som kan anbefales å sjekke ut =)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Så bra, takk! Hvor finner jeg det?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

hco96 skrev:Så bra, takk! Hvor finner jeg det?

Matematikk.net --> Eksamen --> I høyre hjørne - veiledninger - Videregående
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

hco96 skrev:Vet ikke, har det vært mye av det på andre eksamener? Har kun regnet i gjennom ett par selv.

Forresten, er det noen som kan si konkret hva som er best å gjøre på del 2? Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal føre oppgavene. Er det greit om man gjør det meste på papir? utenom nødvendig graftegner oppgaver da så klart.

Når det står "finn ut et eller annet ved regning" er det da greit å regne for hånd? Eller er det et krav om at man må bruke CAS?
Hvor mye forventes det egentlig at vi skal bruke geogebra? Og hvordan skal jeg egentlig skrive i word dersom jeg har med ett skjermbilde fra CAS med over 5 linjer?

Håper noen kan svare på dette, da jeg aldri har vært oppe til eksamen i matematikk før, og sist gang det var tentamen på videregående var det kun papir som ble brukt. Tusen takk for all hjelp og tips.

Hvordan øver du? har gått gjennom alle eksamensoppgavene, noen andre tips?? takk på forhånd
Gjest

hco96 skrev:Vet ikke, har det vært mye av det på andre eksamener? Har kun regnet i gjennom ett par selv.

Forresten, er det noen som kan si konkret hva som er best å gjøre på del 2? Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal føre oppgavene. Er det greit om man gjør det meste på papir? utenom nødvendig graftegner oppgaver da så klart.

Når det står "finn ut et eller annet ved regning" er det da greit å regne for hånd? Eller er det et krav om at man må bruke CAS?
Hvor mye forventes det egentlig at vi skal bruke geogebra? Og hvordan skal jeg egentlig skrive i word dersom jeg har med ett skjermbilde fra CAS med over 5 linjer?

Håper noen kan svare på dette, da jeg aldri har vært oppe til eksamen i matematikk før, og sist gang det var tentamen på videregående var det kun papir som ble brukt. Tusen takk for all hjelp og tips.

Hvordan øver du? har gått gjennom alle eksamensoppgavene, noen andre tips?? takk på forhånd
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev: Hvordan øver du? har gått gjennom alle eksamensoppgavene, noen andre tips?? takk på forhånd
Nå tenker jeg å lage en pdf fil som inneholder en del oppgaver fra flere ulike eksamener ol. som jeg skal bruke til repetisjon av ting som jeg ikke er så veldig god på.
Hva med deg?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Svar