Bokanbefalinger i problemløsning

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Noen som har lest Paul Zeitz - "The Art and Craft of Problem Solving" ? Vurderer å kjøpe den, men hadde vært interessant å høre om noen her anbefaler den.

En annen bok jeg vurderer å kjøpe er Arthur Engel - "Problem-Solving Strategies" . Noen tanker om den?

Eventuelt andre bokanbefalinger i problemløsing mottas gjerne. F.eks. rene bøker om ulikheter, funksjonallikninger, kombinatorikk etc.
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Jeg leste Zeitz da jeg startet med problemløsing etter anbefaling fra Karl Erik, og det er en veldig god bok. Den introduserer flere forskjellige teknikker sortert etter emner, og inneholder forklaringer og eksempler fulgt av oppgaver. Det forfatteren er veldig flink til er å forklare tankegangen bak løsninger, og han skriver en del om egenskaper som for eksempel kreativitet og "mental toughness". Akkurat dette tror jeg er veldig verdifullt for en nybegynner: å få se hvordan man burde tenke, og lære noen triks, før man prøver seg selv. Likevel synes jeg at det hele virker litt kunstig (?) - problemløsingsprossessen er sjelden slik som Zeitz beskriver, og det er ganske urealistisk å tvinge seg selv til å tenke mer kreativt og logisk, eller skifte perspektiv på en oppgave - bare fordi du har lest om det som et triks. Jeg mistenker at du vil synes noe av det samme, og ellers tror jeg også at du kjenner til de fleste teknikkene han skriver om fra før av. Men likevel inneholder boka mange fine oppgaver og eksempler, og er absolutt en fornøyelse å lese, om ikke annet!

Har også Engel, som egentlig er en stor samling av oppgaver med løsninger. Hvert kapittel starter med noen eksempler, men de er ikke like godt forklart som i den andre boka. Likevel er de teknikkene som presenteres veldig fine, og med litt erfaring er det absolutt mulig å få minst like mye ut av denne boka som Zeitz sin; man må bare klare å motivere løsningene og finne tankegangen bak selv. Det eneste jeg egentlig har imot boka er at oppgavene er samlet i kapitler som for eksempel "induksjon" - litt av moroa er borte når du allerede vet hvordan du skal gå fram. Alt i alt tror jeg du vil like denne boka ganske godt, og nivået her er en god del høyere enn i Zeitz.

Lurer også litt på gode bøker i kombinatorikk egentlig. Med en gang man vil lære noe annet enn standardteknikkene så ligger alt spredd rundt på internett, har jeg inntrykk av... :D
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Takk for godt svar! Høres ut som Engels bok kanskje er mest interessant for min del, men jeg bestilte Zeitz sin bok i tillegg. Fant den på tilbud på akademika.no nå. (var hårreisende dyr til vanlig, 2000,-!)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Jeg har litt samne opplevelse av Zeitz som stensrud. Jeg vil anbefale den, men må jo si at jeg sjelden føler måten jeg tenker på passer inn i hans "rammeverk". Hadde en liknende opplevelse med Polyas How to Solve It. Likevel er jeg egentlig fan av begge bøker. Hovedproblemet med problemløsing er at du etter hvert når et punkt der en del oppgaver er lette og ikke så nyttige å løse, mens resten er for vanskelige til å komme i gang med. Begge prøver å gi deg råd for hvordan jobbe med problemer generelt utover å bare lære deg spesifikke teknikker, og selv om de som sagt ikke lykkes helt er det hvertfall noe å hente her. Zeitz har også veldig mange problemer å jobbe med. Det er definitivt færre enn Engel, men i min mening av høyere kvalitet.

Angående mer spesifikke bøker likte jeg to jeg har glemt tittelen på. :) Den ene het noe i retning Olympiad Treasures og var delt i tre, og den andre het noe uinspirert som 100 combinatorics problems. Skal hjemom snart, så skal sjekke opp titlene og komme tilbake med mer spesifikke referanser.
Svar