hvor mye kan trekkes for ikke-matematiske feil?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
bulgakov

Hei! Vet ikke om det er akseptabelt å stille dette spørsmålet her, men prøver meg for det om. Er det greit ved matteprøver å trekke for feil som ikke er av en matematisk art? I så fall, hvor mye kan dette trekke? Hadde nettopp matteprøve og fikk bla. feil pga. læreren ikke helt klarte å kryptere alle tallene mine, og mente at jeg hadde skrevet feil svar (noe det var,,,) (dog, dette kan jo løses ved en kort konsultasjon med elev, vet at andre lærere gjør dette når de ikke forstår skriften), og fordi grafen jeg hadde tegnet på "skisser grafen" ikke var pen nok (alle x og y verdier var riktige). Hvor pen skal en skisse av en graf egentlig være? (Her fikk jeg da 1 poeng trukket, like mye som en som hadde tegnet grafen fullstendig feil).

Det blir jo kanskje et litt dumt spørsmål, og avhenger jo en del fra lærer til lærer, men samtidig synes jeg det blir litt feil når en kun har feil som (jeg vurderer) er ikke matematiske og det trekker deg ned fra en 6,,,,,, (ja, jeg er litt bitter)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dette er helt opp til læreren din å bedømme. Det finnes ikke noe sentralt regelverk som sier hvor mye som skal trekkes for ditt og datt.

På eksamener finnes det sensorveiledninger, så man har noe å gå etter.

Når det gjelder å skissere en graf, så skal det som angitt være en skisse. Perfeksjon er ikke forventet. Men uten at du viser oss besvarelsen din, er det vanskelig for oss å vite om vi er enige med deg eller læreren. Det kan jo hende at du selv feilbedømmer din egen besvarelse.

Når det gjelder stygg håndskrift, så er dette noe du må jobbe med hvis læreren sier det. Å skrive tall forståelig skal ikke være et problem for barn over 10. Har du skrivevansker så er dette noe du må ta opp med rådgiver/lærer/foreldre slik at du får hjelp.
Bilde
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Når det gjelder prøver, så er det som Aleks sier. Helt opp til din egen lærer å bestemme. Det er nok lurt å bare komme så godt som mulig overens med læreren din, kanskje ta en prat med h*n og hør om åssen det burde gjøres til neste prøve?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar