Hvordan regner du?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Jeg kom over et spørsmål fra Quora (https://www.quora.com/I-have-heard-that ... they-do-it), som spurte om hvordan enkelte MIT studenter kunne regne fortere enn man rekker å taste inn tall i en kalkulator. Naturligvis tenkte jeg at det var et spennende spørsmål, og selv om spørsmålet ble til mange grader besvart så tenkte jeg å spørre Matematikk.net. Jeg tar utgangspunkt i en kommentar fra siden, som forsåvidt er en person fra MIT som mener at vanlige mennesker regner aritmetiske beregninger fra venstre til høyre, mens andre (Med bedre matematisk mentalitet) bryter ned regnestykkene på en annerledes måte.

Utgangspunkt:
[tex]32\cdot 8 =[/tex]

Personlig bruker jeg:
[tex]32 \cdot 8 =[/tex]
[tex]30 \cdot 8 = 240[/tex]
[tex]240 + 2 \cdot 8 = 256[/tex]

Hvordan regner andre her inne?
Sist redigert av Bananiel den 24/02-2017 14:26, redigert 1 gang totalt.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bananiel skrev: Personlig bruker jeg:
[tex]32\cdot 8 = 30 \cdot 8[/tex]
Litt misbruk av likhetstegnet, men...

Jeg ville nok tenkt $32 \cdot 8 = 32 \cdot 10 - 64 = 320-64 = 256$
Bilde
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Aleks855 skrev:
Bananiel skrev: Personlig bruker jeg:
[tex]32\cdot 8 = 30 \cdot 8[/tex]
Litt misbruk av likhetstegnet, men...

Jeg ville nok tenkt $32 \cdot 8 = 32 \cdot 10 - 64 = 320-64 = 256$

Fikset litt på likhetstegnet. Interessant å se at du gjør det på den måten
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Gjest

Her ville jeg tenkt 2 gangen.
$32 \cdot 8 = 2^5 \cdot 2^3 = 2^8 = 256$

Istedenfor å ha en "catch-all" metode er det essensielt å se sammenhenger og danne mønstre for hvert enkelt regnestykke. Du lagrer informasjonen som et minne og ikke en metode. Med en metode begynner du alltid fra scratch mens minner bare kommer til deg når du får den rette stimuli.
På denne måten blir det mer som en memoriseringsoppgave enn rask utregning. Hvis du ser på folk på tv som regner fort så er det alltid store, mangesifrede tall de sliter med og ikke rare ting som kubikkrøtter. Hadde de vært suverene på teknikk hadde det vært omvendt da det finnes få gode teknikker for kubikkrøtter mens teknikk for å gange sammen store tall er lineært skalerbar. $3540 \cdot 8 = 3000 \cdot 8 + 500 \cdot 8 + 40 \cdot 8 + 0 \cdot 8 = 24000+4000+320 = 28320$ som tar 4-5 ganger så lang tid som for 1 tall.
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Æ villa brukt kalkis
Nick Kafka

Bananiel skrev:Jeg kom over et spørsmål fra Quora (https://www.quora.com/I-have-heard-that ... they-do-it), som spurte om hvordan enkelte MIT studenter kunne regne fortere enn man rekker å taste inn tall i en kalkulator. Naturligvis tenkte jeg at det var et spennende spørsmål, og selv om spørsmålet ble til mange grader besvart så tenkte jeg å spørre Matematikk.net. Jeg tar utgangspunkt i en kommentar fra siden, som forsåvidt er en person fra MIT som mener at vanlige mennesker regner aritmetiske beregninger fra venstre til høyre, mens andre (Med bedre matematisk mentalitet) bryter ned regnestykkene på en annerledes måte.

Utgangspunkt:
[tex]32\cdot 8 =[/tex]

Personlig bruker jeg:
[tex]32 \cdot 8 =[/tex]
[tex]30 \cdot 8 = 240[/tex]
[tex]240 + 2 \cdot 8 = 256[/tex]

Hvordan regner andre her inne?
Jeg ville ha regnet det ut på samme måte som deg. Det er faktisk slik jeg regner ut til daglig når jeg kommer overfor slike oppgaver. Det tar muligens litt lenger tid, men svaret blir ihvertfall korrekt.
Svar