Hjelp ! Mikroøkonomi Derivasjon - Har fasit

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Linda420720

Har en innlevering i Mikroøkonomi på 34 spørsmål og jeg har klart 30 av dem og har 2 oppgaver jeg ikke får til.

Jeg harfasit, men jeg forstår ikke fremgangen på. Har sett gjennom boken og mine notater flere ganger men finner ikke lignende oppgave.

OPPGAVE 1

En konsument har følgende nyttefunksjon:
U(X,Y) = X0,5 Y0,5
a) Finn etterspørselsfunksjonen for gode X, dvs. X(px, py, m), der px er prisen på X, py er prisen på Y og m er inntekten.
b) Finn og tegn engelkurven for gode X når prisene på begge godene er 1 per enhet.
c) Finn og tegn etterspørselskurven for gode X når inntekta er 10 (og prisen på gode Y er 1)

FASIT:
Ettersp. funksjon: X=0,5m/px
Engelkurven: X=0,5m eller m=2X
Ettersp.kurven: px=5/X,

OPPGAVE 2

Åsmund er glad i nøtter (x1) og bringebær (x2), og han har følgende nyttefunksjon for disse to godene:
U(x1,x2)=48x10,5+ x2.
Han disponerer 194 kroner i uken til disse to godene og prisen på nøtter er 4 kr pr hekto og på bringebær 1 kr pr hekto. Hvor mange hekto med nøtter og bringebær vil Åsmund etterspørre?
FASIT:
x1= 36, x2=50.

Oppgave 3.6
MW – ECN 210 Øvelse 3. 4
Veslemøys nyttefunksjon er U(x,y)= x + 54y - 2y2. Hun får utbetalt kr. 179 pr uke (av foreldrene sine). Prisen på x er 1 kr pr stk og prisen på y 18 kr pr stk. Hvor mye vil Veslemøy etterspørre av hvert av de to godene?
FASIT
Løsning: x=17 og y=9

jeg har frist imorgen kveld 22:00 for å levere dette sammen med det andre jeg har fått til. Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med disse 3 oppgavene.

Mvh

Linda
Svar