Bokliste Matematikk bøker NTNU bachelor første år

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Så alle har forskjellige måter å lære på, jeg lærer best ved å se på videor fra khan academy eller youtube. Forelesninger for meg går rett vest, foreleseren bare skriver i vei, og hvis man ikke skjønner et punkt klarer man ikke å følge med, dette er slitsomt. Angående gruppearbeid og slikt, dette tar jo bare evigheter, er det ikke raskere å spørre på matematikk.net om man sitter fast i en oppgave? Eller se på en video på youtube step by step? Jeg synes at man utvikler seg best i matematikk hvis man jobber alene for seg selv. Og hvis man forstår alle eksamensoppgavene, hvordan disse skal løses, hva er da behovet for å lese i bøker, gå på forelesninger? Mye av det i innføringsbøkene kommer jo ikke engang på eksamen, så hvordan i huleste skal man nøyaktig finne ut hva man hvertfall må lære som man kan få på eksamen? Hvorfor bruke tid på mysterier og bevis som man ikke klarer å forstå, og som man ikke får engang på eksamen. Utdannings systemet sier det ene men gjør stikk det motsatte føler jeg.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Gjest skrev:Så alle har forskjellige måter å lære på, jeg lærer best ved å se på videor fra khan academy eller youtube. Forelesninger for meg går rett vest, foreleseren bare skriver i vei, og hvis man ikke skjønner et punkt klarer man ikke å følge med, dette er slitsomt. Angående gruppearbeid og slikt, dette tar jo bare evigheter, er det ikke raskere å spørre på matematikk.net om man sitter fast i en oppgave? Eller se på en video på youtube step by step? Jeg synes at man utvikler seg best i matematikk hvis man jobber alene for seg selv. Og hvis man forstår alle eksamensoppgavene, hvordan disse skal løses, hva er da behovet for å lese i bøker, gå på forelesninger? Mye av det i innføringsbøkene kommer jo ikke engang på eksamen, så hvordan i huleste skal man nøyaktig finne ut hva man hvertfall må lære som man kan få på eksamen? Hvorfor bruke tid på mysterier og bevis som man ikke klarer å forstå, og som man ikke får engang på eksamen. Utdannings systemet sier det ene men gjør stikk det motsatte føler jeg.
Vi er alle veldig forskjellige når det kommer til det å lære. Forøvrig er jeg enig i at utdanningssystemet trenger en reformasjon. Men, sånn uannsett så er det nok lurt å holde følge med systemet for å være funksjonerende både i det sosiale og akademiske. Selv har jeg en lang fortid med mye opprør mot skolesystemet og den sosiale tilhørigheten ved det. Det funket bare ikke i lengden. Før jeg forandret meg ble jeg mye eksludert av både lærere og andre medelever.

Personlig, så lærer jeg best av å forklare det jeg har lært til andre eller meg selv. Det høres kanskje litt rart ut. Men jeg tar til meg kunnskap utrolig raskt, samtidig som at jeg gjerne mister små detaljer som kan gjøre det forvirrende. Dermed er det bedre å prøve å forklare hva jeg har lært til noen andre eller meg selv, for å repetere og gå over de små detaljene.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar