Skolebøker vs olympiadebøker

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Skolebøker vs olympiadebøker

Innlegg OleStrohm » 25/08-2017 09:40

Skolebøker i matematikk og bøker og tekster rettet mot olympiadedeltakere har åpenbart forskjellige formål. Bøkene i skolen ønsker å lære elever som kan være veldig motiverte, eller veldig umotiverte for matte, mens de laget for olympiader kan anta at leseren har en interesse og evne innenfor matematikk.

Har dere noen tanker om forskjellen på hvordan matematikk blir fremstilt eller hvordan bøkene prøver (og lykkes) med å motivere leseren til å fortsette med boka?
OleStrohm offline
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/04-2017 00:56

Re: Skolebøker vs olympiadebøker

Innlegg Gustav » 25/08-2017 11:30

Skolebøkene er (dessverre?) bundet på hender og føtter av læreplanene og et rigid pensum. I tillegg skal de favne både faglig svake og sterke elever. Ikke rart de ender opp med å være litt tørre og kjedelige. Olympiadebøker står mye mer fritt til å plukke ut problemer, oppgaver, temaer, eksempler, vanskelighetsgrad, og de behøver ikke i samme grad å forholde seg til leserens forutsetninger. Skolebøker bør vel i tillegg helst være "self contained" i større grad. Alt dette legger jo bindinger på hvor "morsomme" skolebøkene kan få blitt.
Beware of the Ratmen during the full moon for they grow stronger as the moon gets fuller
Gustav offline
Tyrann
Tyrann
Brukerens avatar
Innlegg: 4276
Registrert: 12/12-2008 12:44

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester