Tips til å takle studiene?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Har gått en uke på universitetet og tar det vanlige: MAT1100, MAT-INF1100 og IN1900. Lurer egentlig på hvordan jeg skal klare å håndtere dette uten å bli koko eller deprimert eller verre. RIP sosialliv og hobbier. Forelesninger + grupper + plenum er normalt 21 timer i uka og det forventes at vi jobber 40 timer i uka (og gjerne mer enn det, har vi fått høre) så da er jeg halvveis. Har prøvd å regne litt med timeplanen og tenkt at okei, hvis jeg er veldig optimistisk på hvor mye energi jeg har så kan jeg presse inn to timer her og en time der og resultatet blir kanskje 28-30 timer og jeg er fortsatt ikke i mål. Og det er ikke vits i å jobbe så og så mange timer på rad når du ikke er klar i hodet engang, ikke minst når man jobber med matematikk. Så dette regnestykket får jeg ikke til å gå opp. Men så er det jo mange her som har vært gjennom det samme og kommet levende ut så da ønsker jeg å høre alt av tips og om hvordan dere opplevde dette.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ser ikke helt problemet. En vanlig arbeidsuke i Norge er 37.5 timer. Det er 8 timer på jobb (inkl. en halvtime lunsj) og 16 timer fritid på ukedager, og fri på lørdag+søndag.

Mener det er på sin plass at man lærer å budsjettere tiden sin mens man går skole.

"RIP sosialliv og jobbyer"? :roll: Hvis du jobber 45 timer i uka har du fremdeles 123 timer igjen til hva du vil.
Bilde
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Aleks855 skrev:Ser ikke helt problemet. En vanlig arbeidsuke i Norge er 37.5 timer. Det er 8 timer på jobb (inkl. en halvtime lunsj) og 16 timer fritid på ukedager, og fri på lørdag+søndag.

Mener det er på sin plass at man lærer å budsjettere tiden sin mens man går skole.

"RIP sosialliv og jobbyer"? :roll: Hvis du jobber 45 timer i uka har du fremdeles 123 timer igjen til hva du vil.
Da har du vel bare veldig mye mer energi enn det jeg har. Eller kanskje jeg har veldig mye mindre energi enn alle andre. Har jo hatt en uke på meg til å smake litt på dette opplegget og det har vært noen øyeblikk der jeg bare har stirret tomt ut i lufta og lagt meg ganske tidlig fordi jeg ikke har orket å være våken lengre. Etter så og så mange timer lesing har det bare blitt umulig å holde konsentrasjonen oppe. Må lese den samme setningen flere ganger før jeg får med meg hva den setningen betyr. Det er bare sånn jeg har opplevd det. Tenkte jeg skulle engasjere meg i noen foreninger, men det har jeg fullstendig nedprioritert fordi energien ikke har vært der. Til og med tv-serier har jeg nedprioritert. Er det virkelig ingen andre som opplever det på samme måte som meg?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Neida, jeg vet akkurat hvordan du har det, av erfaring.

Det er nok latskap, men vi er alle ganske late. Og jeg er kongen over alle de late. Det som skiller folk fra hverandre er ikke at noen er late, og noen ikke er det. Mange er late, men har disiplin. De gjør det viktige først, og sparer det beste til sist.

Det vil si at man gjør øvingene når man kommer hjem, og tidligst mulig, slik at man kan slenge føttene på bordet og se TV-serier etterpå.

De andre prøver motsatt rekkefølge, med varierende suksess.

Problemet er at du venter på motivasjon, men motivasjon kan ikke manes frem på kommando. Du må ha disiplin til å gjøre det du må, selv når du ikke har lyst.

Du må danne gode vaner. Ja, det er vanskelig, men det er kun vanskelig i starten. Når vanene er på plass, så er det jo bare vaner. Du tenker ikke over det lengre.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg ville ikke hengt meg opp i at man absolutt skal jobbe 40 timer i uka. Motivasjon er noe som kommer og går. Noen uker kan man være veldig motivert og kan jobbe mer enn 40 timer, og andre uker er man ikke motivert og bør kanskje finne på andre aktiviteter og heller jobbe litt mindre med skolearbeidet.

For min del var forelesninger noe jeg fikk lite utbytte av, så etter et par år på universitetet droppet jeg dem, og satt heller og arbeidet på egen hånd. Det var for min del mer effektivt og tidsbesparende. Jeg vil også si at det er fullt mulig å få toppkarakterer i normert antall studiepoeng uten å jobbe 40 timer i uka, bare man jobber effektivt med kvalitet. Det handler mye om god studieteknikk, noe du kanskje opparbeider deg etterhvert i studiet. Selv klarte jeg aldri å oppnå noe god og strukturert studieteknikk, og stolte i litt for stor grad på skippertaksmetoden. Det fungerte relativt bra for meg, men antagelig ikke for alle, og jeg vil ikke anbefale det til andre.
Svar