fasitsvar generelt

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ken1

Hei. Har et spørsmål ang en oppgave.

2P- Høst 16 - Del 1- E1- Hellerud sin nye bok.

Det er en oppgave om funksjoner. I oppgaven står det at jeg skal begrunne mine svar, men i fasiten er det ikke det. Så hva gjelder her? noen som vet?

Holder det ikke bare med å skrive likt svar som fasiten. Blir jeg trekt poeng for dette? Skjønner ikke vitsen med at jeg skal begrunne et svar når fasiten ikke er det selv. Dobbeltmoralsk. Jeg irriterer meg av sånne småting. Han mattelæreren jeg hadde sist sa at det holder i flere tilfeller og bare gi riktig svar uten noe mer begrunnelse, men tenker sensor også slikt? Folk er jo forskjellig. Hvorfor må det være så komplisert når svaret er enkelt.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

ken1 skrev:Hei. Har et spørsmål ang en oppgave.

2P- Høst 16 - Del 1- E1- Hellerud sin nye bok.

Det er en oppgave om funksjoner. I oppgaven står det at jeg skal begrunne mine svar, men i fasiten er det ikke det. Så hva gjelder her? noen som vet?

Holder det ikke bare med å skrive likt svar som fasiten. Blir jeg trekt poeng for dette? Skjønner ikke vitsen med at jeg skal begrunne et svar når fasiten ikke er det selv. Dobbeltmoralsk. Jeg irriterer meg av sånne småting. Han mattelæreren jeg hadde sist sa at det holder i flere tilfeller og bare gi riktig svar uten noe mer begrunnelse, men tenker sensor også slikt? Folk er jo forskjellig. Hvorfor må det være så komplisert når svaret er enkelt.
Nei, fasitsvar inneholder vanligvis ingen begrunnelse. En fasit er ikke det samme som et løsningsforslag, som til sammenlikning inneholder fullstendig argumentasjon og er ført skikkelig. Dersom du er bedt om å utdype/begrunne svaret ditt, vil du trekkes dersom du ikke gjør dette tilstrekkelig.
Svar