Arne Hole og Tom Lindstrøm for eksamen i 1T - R2?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
rutet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 29/09-2017 16:44

Hei,

"Grunnleggende matematikk" av Hole og "Kalkulus" av Lindstrøm ligger på nb.no. Har i tillegg Sinus 1P, 1T og Sigma 1T, men synes bøkene stort sett er godt for oppgaver og GeoGebra. Er det meningen at Kalkulus er steget etter førstnevnte, og hvis så, er de to nok til pensum, eller er det mye mer eller mindre enn nødvendig? Jeg regner med at jeg må se på flere andre kilder og kjøpe flere "oppgavebøker", men synes (foreløpig) måten de går frem på og forklarer ting passer bedre enn hva tilfellet er i VGS bøkene. Jeg har allerede gitt opp to ganger, men har vel innsett at man må bruke hodet og ikke pugge denne gangen, så har ikke satt noen frist på oppmelding til eksamen for å si det slik.

Takk for alle eventuelle svar, og om dere har noen bedre og helt andre forslag takker jeg for det også.
Gjest

Nei hvis du alt sliter litt med matten må du ikke finne på å gå for Lindstrøm sin bok på videregående. Det er en kjempeflott bok altså, men først og fremst tiltenkt første året ved universitetet. Det samme gjelder i noe mindre grad også Hole sin bok.
Hole sin er for forkurs for ingeniører som fungerer som en slags oppsummering av videregående før universitet/høyskole så jeg antar at du kan si Lindstrøms bok er fortsettelsen.

Mitt tips er å bare bruke de andre bøkene du har i 1T og i tillegg skaffe deg noen for R1 og R2 så kan du heller bruke Lindstrøm og Hole sine bøker supplerende når du mestrer de førstnevnte bøkene. Du har også rett i at pugging ikke alltid er en god idé. Det funker for noen, men å bygge opp forståelsen det kan alle. Meld deg opp til eksamen så snart du har muligheten (antar det er våren 2018). Pensum på litt mer enn et halvt år burde du klare fint så lenge du er motivert. Jeg anbefaler at du jobber systematisk med stoffet og bruker google flittig. Her finner du MASSE ressurser som hjelper enormt på forståelsen din. I tillegg er det digg å kunne ta en liten videopause med khan academy når du begynner å kjede deg. Det du må være obs på er å unngå å gå for hardt ut. Ikke gap over for mye. Det er ikke meningen at du skal forstå absolutt alt, jobbe åtte timer hver eneste bidige dag eller fullføre pensum den første måneden. Ta deg den tiden du trenger og vær fornøyd om du forstår det meste og hovedessensen i pensumet så lenge du samtidig sørger for kontinuerlig framgang. Det er også lov å hoppe fram og tilbake i boka uten at det er noe nederlag. Du lærer gjennom repetisjon og desto flere ganger du leser eller gjør oppgaver innen et tema utover et lengre tidsrom, desto bedre graver forståelsen seg inn i hodet ditt.

Dette klarer du fint.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Veldig bra svar fra Gjest.

Husk også å regne på gamle eksamensoppgaver som du finner her. Det er den beste indikatoren på hvordan du klarer deg på en ordentlig eksamen.

Lykke til, og husk å bruke forumet flittig. :D
rutet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 29/09-2017 16:44

Takk, da gjør jeg det heller slik!
Svar