Forståelse på høyskolenivå

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
rutet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 29/09-2017 16:44

Hei,

Har lastet ned noen av bøkene fra libgen.io som brukes på ingeniør - data. Det er tungt stoff, i flere forskjellige fag, som skal læres på kort tid. Er det for eksempel intuitivt for enkelte hvordan signalene i et kretskort, basert på boolske ting utgjør ditt og datt ved første øyekast, slik enkelte av de første kapitlene antyder innen datateknikk for eksempel? Har ikke satt meg inn i bøkene, men skummet gjennom og det er egentlig fascinerende hvordan enkelte i det hele tatt evner å tilegne seg så mye kunnskap på så kort tid? Ikke bare at det meste krever dyp forståelse og tankekraft, men at det er en million ting å huske på og samtidig sette i sammenheng, ikke bare innen faget, men også alle de andre.

Ser det bare kinesisk ut, eller er det bare noen få prosent av menneskeheten som evner å forstå fult ut hvordan en datamaskin fungerer innenfor en rimelig tidsramme? Jeg vil ikke være naiv heller.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg vil tippe at for de fleste så kreves det mye tid å bygge opp forståelsen og intuisjonen.

Og det kreves gjerne at du gjør mye oppgaver --- ikke bare leser gjennom boken.

Husk også at mange bøker er såpass omfattende at et emne på høyskole og universitet bare går gjennom en del av boken. (F.eks. så brukte vi Calculus av Adams i ca. 3 forskjellige emner på NTNU, og dekket likevel ikke hver eneste side.)
Svar