2P på samme vitnemål som 1T, R1 og R2

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Euler&Gaus

Hei,
Jeg går på VG2 og har alt gjort meg ferdig med 1T, R1 og R2. For å få nok timer
dette skoleåret trenger jeg et fag til. I den forbindelsen lurte jeg på om jeg kunne
ta 2P som privatist istedenfor et annet programfag. Siden R1 er et programfag
og 2P er et fellesfag så tenkte jeg at dette kunne gå siden jeg ikke har lest noe
som tilsier at det ikke er lov å ha både 2P og R1 på vitnemålet.

Noen som eventuelt har vært i en lignende situasjon? Bor forresten i
Troms-fylkeskommune hvis det har noe å si. Takk på forhånd :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva har du tenkt å gjøre etter VGS?

Jeg vil gå så langt som å si at 2P ikke kommer til å ha så mye utbytte for deg, hvis du er ute etter å lære mer matematikk.

Jeg ville heller undersøkt muligheten til å ta matematikk X. Der får man en fin innføring i tallteori. Avhengig av hva du har tenkt å gjøre etter VGS, så kan tallteori bli veldig relevant, og det kan gi deg et viktig forsprang i matematikken du vil møte senere. Siden du allerede har vært gjennom R-fagene, så har du automatisk dekt forkunnskapene for tallteori, som egentlig bare er grunnleggende tallregning og algebra.
Bilde
Euler&Gaus

Aleks855 skrev:Hva har du tenkt å gjøre etter VGS?

Jeg vil gå så langt som å si at 2P ikke kommer til å ha så mye utbytte for deg, hvis du er ute etter å lære mer matematikk.

Jeg ville heller undersøkt muligheten til å ta matematikk X. Der får man en fin innføring i tallteori. Avhengig av hva du har tenkt å gjøre etter VGS, så kan tallteori bli veldig relevant, og det kan gi deg et viktig forsprang i matematikken du vil møte senere. Siden du allerede har vært gjennom R-fagene, så har du automatisk dekt forkunnskapene for tallteori, som egentlig bare er grunnleggende tallregning og algebra.
Matematikk X er det dessverre ikke mulighet å ta som privatist her i Troms, fant i alle fall ikke det på privatistweb. Jeg tenker å studere ren matematikk videre så hadde jo egentlig vært perfekt hvis det var mulig å ta.

Jeg har heller ikke så veldig lyst å ta et helt nytt fag urelatert til matte, og så hadde det vært greit med noe lettvint. Tenker egentlig ikke å ta det for å lære noe, mest fordi det vil bli lettvint og så trenger jeg ikke bekymre meg for eksamen ettersom jeg allerede kan alt. Så vil ikke ta det for læringsutbytte, men heller fordi det er en lettvint måte å fylle fagkvota på hvis det går.

Vet du om dette er mulig å gjøre, eller er det noen regler mot dette?
Donnie

Det skal ikke være mulig å ha 2P og 1T på samme vitnemål. Du bør forhøre deg med ditt lokale videregående skole.

En ting du kan vurdere er å ha 1P istedenfor 1T, såfremt du er misfornøyd med din karakter i 1T. Mange som søkte seg inn på medisin gjorde dette husker jeg. De ønsker å få en bedre karakter ettersom konkurransen er så høy innenfor det fagfeltet.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Donnie skrev:Det skal ikke være mulig å ha 2P og 1T på samme vitnemål. Du bør forhøre deg med ditt lokale videregående skole.

En ting du kan vurdere er å ha 1P istedenfor 1T, såfremt du er misfornøyd med din karakter i 1T. Mange som søkte seg inn på medisin gjorde dette husker jeg. De ønsker å få en bedre karakter ettersom konkurransen er så høy innenfor det fagfeltet.

1T og 2P er fullt mulig å ha på samme vitnemål (Er jeg iallefall nesten skråsikker på). Mange elever tar 1T, innser at det er for vanskelig og hopper over til 2P. Tror kanskje det du mener er at det ikke skal være mulig å ha 2P + R1R2 på samme vitnemål.
Donnie

Kay skrev:
Donnie skrev:Det skal ikke være mulig å ha 2P og 1T på samme vitnemål. Du bør forhøre deg med ditt lokale videregående skole.

En ting du kan vurdere er å ha 1P istedenfor 1T, såfremt du er misfornøyd med din karakter i 1T. Mange som søkte seg inn på medisin gjorde dette husker jeg. De ønsker å få en bedre karakter ettersom konkurransen er så høy innenfor det fagfeltet.

1T og 2P er fullt mulig å ha på samme vitnemål (Er jeg iallefall nesten skråsikker på). Mange elever tar 1T, innser at det er for vanskelig og hopper over til 2P. Tror kanskje det du mener er at det ikke skal være mulig å ha 2P + R1R2 på samme vitnemål.
Etter min erfaring er det slik at det er det motsatte av du skriver som gjelder.

At 1T og 2P ikke er mulig, men at R1 + R2 og 1P er mulig. Vet at det er en del som søker medisin som gjør for å få bedre karaktersnitt.

Men kan hende at jeg tar feil. Det er slikt rådgivere er til for.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er mulig, i det minste på endel skoler, å gå fra 1T til 1P etter noen måneder, dersom man syns 1T blir for vanskelig. 1P+2P er vel mer eller mindre tilsvarende med 1T, så det gir liten mening å skulle ha både 1T og (1P+2P) på vitnemålet siden disse to alternativene overlapper nær 100%. Det er også mulig å ta 1P, R1, R2, men neppe å anbefale da R1 vil bli vanskeligere uten 1T.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Bare for å svare på det opprinnelige spørsmålet:

Det ER mulig å ha R1, R2 og 2P på det samme vitnemålet. Men det skal ikke være mulig å ta R1 og 2P som elev samme år. Men det er ikke noe problem å ta 2P som privatist og å få det på samme vitnemålet som R1 og R2-karakteren. Spørsmålet er kanskje hva poenget skal være. De må i så fall være en vurdering man gjør i forhold til poengsnitt dersom man tror man får en god karakter i 2P. Da er det verdt å huske på at selv om 2P er mye lettere enn R2/R1, så er det ikke spesielt stort overlapp i pensum, så det er ikke nødvendigvis bare å møte opp på eksamen og tro at man får 6...

Mvh,
Vaktmester
Svar