For deg som går VG3

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hva har du søkt av høyere studier, evt. militæret o.l.? Er selv litt delt enda, så er bare interessert i å høre hva dere andre tenker!
alund
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 31/03-2017 21:40

Fristen er vel 15. april, så jeg avventer søknad til studieveiledere på skolen kommer rundt og gir mer informasjon. Det er nok bachelor i matematikk ved NTNU som blir satt høyest på min liste, men usikker på om jeg får karakterene til å komme inn. Om jeg ikke kommer inn, har jeg egentlig lite interesse av å studere noe annet. Kanskje jeg kan sette årsstudium i matematikk ved NTNU på andreplass og lure meg inn på bacheloren etter det med ett år fullført som de andre. :P Som plan B har folkehøyskole vist seg å være et interessant alternativ.

Hva er du delt mellom?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Jeg tenker også matematiske fag (bachelor) på NTNU. Mulig det er et litt vanskelig spørsmål å svare på nå, men har du noen anelse om hva du ønsker etterpå alund? Gå videre med master (i matematikk, eller evt. ta andre fag under bachelor slik at du kan ta master i noe matematikkrelatert som nødvendigvis ikke er ren matematikk)?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Har smækka ganske mye rart på søknadslista mi, deriblant Siv. Ing. i robotikk og datateknologi ved NTNU, men også Siviløkonom ved NHH. Karakterene for å komme inn er ikke et problem, men jeg spekulerer hardt på hva jeg har aller mest lyst til å drive med.

Har du vurdert FYSMAT @Markus?
alund
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 31/03-2017 21:40

Markus skrev:Jeg tenker også matematiske fag (bachelor) på NTNU. Mulig det er et litt vanskelig spørsmål å svare på nå, men har du noen anelse om hva du ønsker etterpå alund? Gå videre med master (i matematikk, eller evt. ta andre fag under bachelor slik at du kan ta master i noe matematikkrelatert som nødvendigvis ikke er ren matematikk)?
Frister å fortsette og få både master og doktorgrad etter det, men dette er fram i tid, så tiden vil vise. Matematikk altså, men NTNU ser jeg tilbyr fem retninger i masteren: Algebra, Analyse, Topologi, Statistikk, og Anvendt matematikk. I så tilfelle går jeg nok for en av de tre første, men hvilken er ikke lett å vite på dette tidspunktet. Algebra kanskje?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Har hørt om fysmat ja, Kay, men kommer nok ikke til å søke der. På fysmat må jeg vente 2 år før jeg får spesialisert meg i matematikk, og linjen «industriell matematikk» bærer preg (hvertfall i følge NTNUs sider) av å være mer anvendbar enn å være matematikk for matematikkens skyld (eksempelvis fag som tallteori, selv om det også har bruksområder). På matematiske fag får jeg matematikk som går mer i dybden enn siv.ing.-fagene samt at jeg «spesialiserer» meg i matte fra første dag. I tillegg er jo poenggrensa på fysmat überhøy, som gjør valget ganske enkelt.

Har du vurdert å søke noe i gaten «ren» fysikk eller matematikk, eller er det siv.ing du tenker Kay?

alund; da snakkes vi til høsten? :lol: :lol:
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Markus skrev:Har hørt om fysmat ja, Kay, men kommer nok ikke til å søke der. På fysmat må jeg vente 2 år før jeg får spesialisert meg i matematikk, og linjen «industriell matematikk» bærer preg (hvertfall i følge NTNUs sider) av å være mer anvendbar enn å være matematikk for matematikkens skyld (eksempelvis fag som tallteori, selv om det også har bruksområder). På matematiske fag får jeg matematikk som går mer i dybden enn siv.ing.-fagene samt at jeg «spesialiserer» meg i matte fra første dag. I tillegg er jo poenggrensa på fysmat überhøy, som gjør valget ganske enkelt.

Har du vurdert å søke noe i gaten «ren» fysikk eller matematikk, eller er det siv.ing du tenker Kay?

alund; da snakkes vi til høsten? :lol: :lol:

Hahaha, nei, ren matematikk blir ikke aktuelt i det hele tatt, det er jeg ikke gløgg nok til :lol: . Ren fysikk derimot kunne jeg ha tatt, men ser fram i tid at det kan bli vanskelig å få en jobb med ren fysikk som fag, så da må det i såfall bli Siv. Ing med fysikk som supplement.
alund
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 31/03-2017 21:40

Markus skrev:Har hørt om fysmat ja, Kay, men kommer nok ikke til å søke der. På fysmat må jeg vente 2 år før jeg får spesialisert meg i matematikk, og linjen «industriell matematikk» bærer preg (hvertfall i følge NTNUs sider) av å være mer anvendbar enn å være matematikk for matematikkens skyld (eksempelvis fag som tallteori, selv om det også har bruksområder). På matematiske fag får jeg matematikk som går mer i dybden enn siv.ing.-fagene samt at jeg «spesialiserer» meg i matte fra første dag. I tillegg er jo poenggrensa på fysmat überhøy, som gjør valget ganske enkelt.

Har du vurdert å søke noe i gaten «ren» fysikk eller matematikk, eller er det siv.ing du tenker Kay?

alund; da snakkes vi til høsten? :lol: :lol:
Kanskje det :) Må bare få karakterene først :?
Svar