Hvordan kan jeg KONSTRUERE en fellestangent til to sirkler?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Heisann alle sammen :lol:

Det var en lettelse å finne dette forumet, dere er min siste utvei, ingen andre har kunnet hjelpe meg :wink:

Jeg er tømrerlærling og jobber med tegnepensumet på fritiden. Har gått gjennom alle oppgavene innenfor konstruksjonsgeometri men står nå fast på den siste oppgaven. Den er som følgende:

Vis med konstruksjon hvordan du konstruerer en felles tangent til de to sirklene. På arket er det tegnet inn en stor sirkel og en mindre. Det er også vist en konstruksjonsmetode på arket men jeg forstår den ikke! Hvis dette er uklart kan jeg alltids scanne inn oppgaven.

Tusen takk!
G

Jeg har ikke peiling naar det gjelder konstruksjonen, med mindre du faar oppgitt radiusen til sirkelene og avstanden mellom dem.
BOB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 15/11-2003 20:15

Ok da så! :lol: Dette skal vises med konstruksjon så radiusen spiller ingen rolle da konstruksjonsprinsippet blir det samme uansett 8) Takk uansett! :wink:
643567Mats

Jeg syntes at å konstruere var vanskelig men hvis man øver er ingenting umulig :D
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

643567Mats skrev:Jeg syntes at å konstruere var vanskelig men hvis man øver er ingenting umulig :D

Hvorfor i alle dager kommenterer du en eldgammel tråd? Du kommer med et helt irrelevant innspill i henhold til TS spørsmål.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

For the sake of completeness: La R være radien til den største sirkelen, og r være radien til den minste. La S være sentrum av den største sirkelen, og s være sentrum av den minste.

1. Konstruér en sirkel, kalt T, med radius R-r og sentrum i S.
2. Konstruér en tangent til T gjennom punktet s ved å bruke Thales´ setning.
3. Konstruér en parallell linje til tangenten fra pkt 2. med avstand r. Denne linja vil dermed tangere begge sirklene.
Svar