hva er lurt?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
FredrikA

hei :D jeg er 16 år gammel, og vil studere odontologi i framtiden. jeg går på helse og oppvekst, jeg vet at det er feil linje for de som har lyst å studere medisin eller odontologi :cry:
jeg har 1PY matte i år og det synes jeg er veldig lett har fått 6 i halvårs vurderinga, samme med naturfag. jeg har tenkt å ta påbygg på vg3 og starte på privat skole og ta opp fag som fysikk 1, kjemi 1-2 og matte S1-S1 eller R1.
1. jeg lurer på er det lurt at jeg tar R1 på vg3? det er en skole i nærheten som tilbyr dette:) eller at jeg tar T1 matte på vg3? også enten R1 eller S1-2 matte?
jeg som har 1PY matte nå, blir det vanskelig for meg å klare S1-2 matte?
2. er S1 og S2 matte lettere enn R1 matte eller hvordan er det?
3. hva med fysikk, hvis man er god i matte så blir dette faget enkelt?
og kjemi: jeg hørte at de er ikke mye formler i kjemi men det er mye pugging! er det sant?
crov
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 27/05-2018 00:41

Medisin, odontologi, klinisk ernæring og farmasi
Du må ha ein av desse:

Matematikk R1
Matematikk (S1+S2)
Og begge desse:

Fysikk 1 og Kjemi (1+2)
dermed må du ha fysikk I, kjemi I og II, og velge mellom R1 og S1+2

1. er det lurt å ta R1 i vg3? ja. det er enten R1 eller S1+2, men hvis du vil drive med odontologi vil T1 ikke hjelpe.

2. konsensus på S1 og S2 matematikk er at de er enklere enn R1, men det spurs på hva du er best på i matte. Hvis du ikke forstår eller strever med statistikk, slik som jeg f.eks. gjør, ville jeg helst anbefalt R1, som er et litt mer "teoretisk" mattefag enn S1+2. samtidig er det enklere å få vurdering i ett fag (R1) enn i to fag (S1+2) på ett år.

3. hvis du er god i matte får du til en stor del av fysikk I (mekanikk, termodynamikk, evt. andre beregninger etc.) resten av kapitlene krever stort sett logikk, mer enn beregningsevner, men matematikkfag hjelper i den forstand, uansett.

kjemi har en god del formler, men hovedsaklig er kjemi et puggefag mer enn det er et beregningsfag; det er noen aspekter av kjemi hvor man får opplysninger og kan beregne ut i fra det, men stort sett er det spørsmål om fenomen som van der Waals-krefter, reaksjonsligninger, pH-formler og videre.
Svar