Simulering av 10000 korttrekk med tilbakelegging

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jan Øivind

Hei, jeg her en oppgave der jeg skal simulere 10000 korttrekk med tilbakelegging. jeg finner ikke ut hvordan jeg gjør det med en kortstokk. Den skal kjøres 3 ganger og oppgaven vil vite antall rutere som trekkes i hver simulering (geogebra eller exel, jeg foretrekker å bruke geogebra.

På forhånd takk for svar og hjelp med dette
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Kjenner du til programmering? Dette kan ganske enkelt løses med en for-løkke og en funksjon som returnerer et tilfeldig tall (noe som er innebygd i de fleste programmeringsspråk). Jeg ville nok latt vært kort vært representert med et tall, for eksempel alle rutere har tall mellom $1-13$, alle kløvere mellom $14-26$, osv. Si ifra hvis du ikke vet hvordan du kan lage et slikt program, så kan jeg hjelpe deg litt på veien :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

I geogebra kan man bruke kommandoen https://wiki.geogebra.org/en/RandomBetween_Command .

I pseudokode blir algoritmen omtrent slik:

Kode: Velg alt

antallRutere=0
for x=1 to 10000  
    if RandomBetween(1,52)<14
        antallRutere = antallRutere+1
print antallRutere
Svar