Selvstudie kjemi

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kur5
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/05-2021 13:41

Hei. Kanskje ikke dette er rette plassen å spørre - men jeg prøver likevel.

Studiet jeg skal begynne på til høsten krever et kjemifag (TMT4100 ved NTNU i Trondheim).

Jeg har ikke hatt kjemi før (sett bort fra naturfag), og selv om det ikke er et krav, anbefales det å ha hatt det som tilsvarer kjemi 1-faget på videregående i forkunnskaper. Jeg ønsker derfor å ha selvstudie frem til da for å ikke starte helt blank.

Er det noen som har forslag til hvordan jeg bør gjøre dette?

Hovedtema fra TMT4100 er

- Kjemisk likevekt
- Heterogene likevekter
- Termokjemi
- Elektrokjemi
- Anvendt elektrokjemi
- Bindingslære
- Uorganisk kjemi
- Organisk kjemi


Burde jeg rett og slett skaffe en kjemi 1 bok - og forsøke komme gjennom mest mulig av pensum, eller vil det være andre bedre metoder?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Kjemi kan være veldig vanskelig når det kommer mye på engang.
Kurset du viser til er mer eller mindre tilsvarende generell kjemi/innføring i kjemi. Jeg vil anbefale deg å se på kjemi 1 og evt 2 før du tar kurset. Ting vil gå mye lettere da. Som sagt, når du lærer mye kjemi og «forskjellig» kjemi, kan det bli særdeles tøft å komme seg gjennom, men dog ikke umulig :-)
kur5
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/05-2021 13:41

Takk!

Ikke sikkert du kan svare på dette, men burde jeg ha som mål å komme gjennom mest mulig av hele pensum (kjemi 1 og 2), eller tror du det er tema jeg burde jobbe mer med/prioritere i stedet? :-)
Billy-Jones
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 22/10-2020 13:52

Jeg ser at Khan Academy dekker mesteparten av dette. Er også en god kilde for å få forståelse for faget. Syntes vgs pensumbøkene gjør det vanskeligere å få en grundig forståelse og sammenheng.
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Du burde gå gjennom hele kjemi 1 pensum da det danner grunnlag for å forstå de kjemiske konseptene. Så burde du velge ut det fra kjemi 2 som er relevant (eks. elektrokjemi).
Jeg har selv brukt ASK til dette og Henning der som har kjemikursene er ekstremt god på kjemiformidling. Anbefaler deg å kjøpe tilgang til de kursene, og Aqua sine lærebøker, da det fokuserer på kjemiforståelse, og ikke like mye irrelevant smånips som de andre.

Dette rekker du fint i sommer med litt innsats.
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

Ser at det har biltt nevnt mange fine ressurser her. Jeg har ikke så mye erfaring med kjemi og har nok ikke noe særlig å legge til der, men jeg kan dele noen erfaringer fra et tilsvarende emne ved instituttet.

Jeg har tatt TMT4110 som har fullt overlapp av studiepoeng og samme foreleser, så jeg antar at det er ganske likt. Jeg jobbet meg gjennom læreboken i kjemi 1 da jeg gikk VG2 (hadde ikke undervisning i det), og for min del fungerte det fint som grunnlag for dette emnet. Det var kun et par temaer som redoksreaksjoner/elektrokjemi og buffere som kun de som hadde kjemi 2 kunne fra før, så det virket som at pensum i kjemi 1 var mye viktigere siden det meste bygger på dette.

Min erfaring er at det var aller viktigst å være stødig på likevektslære (særlig syre-base-likevekter). Hvis dette går på automatikken, vil man ha en stor fordel når man kommer til mer kompliserte systemer som elektrokjemi, slik at man kan fokusere på forskjellene og ikke bli forvirret av hvordan man setter opp en likevektskonstant i utgangspunktet. Personlig synes jeg termokjemien var spesielt forvirrende da det er en del størrelser som bare blir introdusert tilsynelatende vilkårlig. Man får større forståelse for denne delen av kjemien hvis man tar kurs i termodynamikk eller statistisk fysikk/statistisk termodynamikk, men jeg tror det var en god hjelp å ha regnet en del på dette i kjemi 1 også for å få en viss forståelse av hva det dreier seg om.
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Svar