Er det noen som har brukt random practice til mattematikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Heraclitus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 19/08-2021 22:43

Så, som jeg har skjønt. Så er blocked practice, når man gjentar en ferdighet får å øve. Så, la oss si jeg skal øve meg på noen oppgaver for å finne nullpunktene til en andregradsfunksjon. Så øver jeg på det fra et kapittel, hence blocked practice. Mens random practice, er når du øver på hvilken ferdighet man skal bruke. Så vis vi tar mattematikk som eksempel, fordi det er hvorfor jeg skriver om dette; så kan man foreksempel, se på oppgaver som jeg ikke vet hvor kommer fra, og deretter går gjennom på hvilken ferdighet eller strategi jeg skal bruke. Så oppsummert, forskjellen er at fra blocked practice så vet jeg allerede hvilken strategi eller ferdighet jeg skal bruke, kanskje jeg vet hvilket kapittel det kommer fra. Mens, random practice forsøker å fjerne den informasjonen og lar det trene på å finne ut av det selv. Jeg bare lurer på om noen har noe erfaring med random practice, og hvordan det har fungert for deg. Gjenerelt, når det kommer til å øve selv.

Video som snakker om det.
https://www.youtube.com/watch?v=imw3_8vkzyY
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det har da vel alltid vært slik i matematikk at emner bygger på tidligere emner, og for å løse komplekse problemer må man beherske det man tidligere har lært. Pytagoras får man jo f.eks. bruk for hele tida fra barneskolen til forskningsfronten. Lite nytt mannen i youtube-linken har å komme med, spør du meg, utenom å finne opp nye begreper på allerede vanlig praksis. Problemet med å øve for mye på tidligere pensum er at det vil gå utover det du nettopp har lært.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg synes det var en god video med nyttig informasjon.

Det er riktig at én av fordelene med "random practice" (altså "interleaving" ev. sammenfletting på norsk) er at man må trene seg opp i å gjenkjenne hvilken strategi vi skal velge for å løse problemet.

En annen fordel med interleaved practice er at ved å hente oppgaver fra forskjellige kapitler, så unngår man at det går for lang tid mellom hver gang man gjør en oppgave av en bestemt type.

F.eks.: med blocked practice, så slutter man kanskje å gjøre oppgaver som handler om å finne nullpunkt til andregradsfunksjoner når man er ferdig med kapitlet som handler om andregradsfunksjoner. Mens i interleaved practice, så fortsetter man å gjøre oppgaver av denne typen også lenge etter at man er ferdig med det kapitlet.

Den enkleste måten å gjøre interleaving på, er å se etter blandede oppgaver. F.eks. i oppgavene i slutten av hvert kapittel i boken.

Ev. å løse eksamensoppgaver, siden de tester deg i stoff fra hele pensum.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er enig i det at det ikke er "nytt" det han presenterer, men hvis man leser beskrivelsen under videoen så viser han referanser til den forskningen som ligger til grunn, så jeg tror ikke at han hevder at det er hans egen oppdagelse.

Jeg syns at på VGS så er eksamensoppgaver en halvveis god metode å få litt kryssemnekompetanse under beltet. Oppgavene har en tendens til å veilede litt mer enn det jeg føler er nødvendig, men det finnes ofte en oppgave eller to der man må finne metoden selv. De oppgavene som skiller 6'er-elevene fra resten.

Ellers synes jeg konkurransematematikk er interessant å bryne seg på. Det er ofte gitt at oppgavene ligger kategorisert under emner som tallteori, geometri, analyse osv., men bortsett fra det må man egentlig styre skipet alene.
Bilde
Svar