Kjemi 1

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kjels97
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 20/12-2021 17:57

Hei. Sliter litt med oppgave 4.11.6 i Aqua boken:

Oppgave: En legering består av Jern og Kobber. 1..42 g av legeringen løses fullstendig i salpetersyre, slik at vi får alt Jern som Fe3+ og alt kobber som Cu2+, Vi tilsetter NaOH og feller ut metallionene som tungt løselige hydroksider.

a) Skriv reaksjonslikninger for disse to fellingsreaksjonene- denne er ganske grei, da får jeg:

I) Fe3+ + 3NaOH- = Fe(OH)3

II) Cu2+ + 2NaOH-= Cu(OH)2

Hydroksidene blir deretter glødet, og overføres da til oksidene CuO (s) og Fe2O3 (s). Disse to oksidene har til sammen masse på 1.96 g.

b) skriv reaksjonslikninger for det som skjer når stoffene glødes-- denne synes jeg er vanskelig, har prøvd å forstå fasiten, som sier at:

I)2Fe(OH)3 (s)= Fe2O3(s)+ 3H2O (g)

II) Cu(OH)2 (s)= CuO (s)+ H2O (g)

Hvorfor dannes H2O her? er det fordi at OH fordamper til H2O når stoffet varmes opp?

C) Regn ut masseprosent av kobber og Jern i legeringen.

Tips: Legeringen inneholder x g Cu og (1.42-x) g Fe.

Skal man ta utgangspunkt i de to siste reaksjonene, og regne masseprosenten av Fe og Cu? Eller skal man se på fellingsreaksjonene ifra oppgave a?
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 456
Registrert: 26/02-2021 21:28

Stoffm. Cu : [tex]\frac{x}{63.55}[/tex] mol

Masse CuO : [tex]\frac{x}{63.55}[/tex] mol [tex]\cdot[/tex] ( 63.55 + 16 ) [tex]\frac{g}{mol}[/tex]

Stoffm. Fe: [tex]\frac{1.42 - x}{55.85}[/tex] mol

Stoffm. Fe[tex]_{2}[/tex]O[tex]_{3}[/tex] = [tex]\frac{1}{2}[/tex] [tex]\cdot[/tex] stoffm. Fe = [tex]\frac{1}{2}[/tex] [tex]\frac{1.42 - x}{55.85}[/tex] mol

Masse Fe[tex]_{2}[/tex]O[tex]_{3}[/tex]: [tex]\frac{1}{2}[/tex][tex]\cdot[/tex] [tex]\frac{1.42 - x}{55.85}[/tex] mol [tex]\cdot[/tex]( 2[tex]\cdot[/tex]55.85 + 3[tex]\cdot[/tex]16 ) [tex]\frac{g}{mol}[/tex]

( * ) Masse( CuO ) + Masse ( Fe[tex]_{2}[/tex]O[tex]_{3}[/tex] ) = 1.96

Den ukjende ( x ) finn vi ved å løyse likninga ( * ). OBS ! Kast ikkje bort tida med å løyse likninga for hand ! La heller "sekretæren" ( CAS ) gjere den jobben.
Kjels97
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 20/12-2021 17:57

Takk for respons :)

Jeg forstår heller ikke oppgave b):

Hydroksidene blir deretter glødet, og overføres da til oksidene CuO (s) og Fe2O3 (s). Disse to oksidene har til sammen masse på 1.96 g.

skriv reaksjonslikninger for det som skjer når stoffene glødes-- denne synes jeg er vanskelig, har prøvd å forstå fasiten, som sier at:

I)2Fe(OH)3 (s)= Fe2O3(s)+ 3H2O (g)

II) Cu(OH)2 (s)= CuO (s)+ H2O (g)

Hvorfor dannes H2O i likningene? er det fordi at OH fordamper til H2O når stoffet varmes opp?
Kjels97
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 20/12-2021 17:57

Jeg lurer på en oppgave til, 6.6.4 i aqua 1 boka:

H20(g) + CO(g) (likevekt pil begge veger) H2(g) + CO2 (g) delta H>0

a) i et lukket kar med volum 10L har vi en blanding som består av 1,4 mol H2, 0,80 mol C02, 2,2 mol H2O og 0,40 mol CO. verien av likevektskonstanten ved den temperaturen vi har her, er 0,90. undersøk om blandingen er i likevekt, bestem i hvilke reting reaksonen ville ha gått for å oppnå likevekt. fikk 1,3 så svar og mot venste

Jeg har fått til oppg A, og fikk som svar at Q > K, som betyr at reaksjonen forskyves mot venstre ved likevekt. Det står i oppgaveteksten at reaksjonen er endoterm, men hvis reaksjonen beveger seg i motsatt retning så blir den vel eksoterm (?)


b) vi tilfører straks 0,60 mol CO2 til karet, samtidig som vi øker temperaturen. når likevekten har innstilt seg er det 0,60 mol CO i karet. regn ut verdien av likevektskonstanten ved denne nye temperaturen.

Her har jeg satt opp et skjema med oversikt over stoffmengde ved start, under endring, og stoffmengde etter oppvarming, og slik jeg har forstått oppgaven så er stoffmengden ved start på CO2 0.8 mol, men i følge fasiten er den på 1.4 mol (?) Hvorfor det ? er det fordi at CO2 tilføres 0.6 mol samtidig som reaksjonen varmes opp ?

Mvh forvirret kjemi privatist.
Svar