Hvordan finne stigningstallet til fusjonen?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
matte_matte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 30/03-2023 16:44

Når jeg søker på youtube snakker alle om at stigningstallet kan finnes ved at man tar ett skritt ut fra konstantleddet og telle antall ruter opp til man treffer på grafen igjen. Stigningstallet er dermed antall ruter.

Men når jeg bruker denne metoden på oppgavene i boken får jeg feil. Der er stigninstallet alt fra brøk til negative tall.

Så hvordan finner man da stigningstallet egentlig?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, her er to korte youtube-videoer jeg har laget som viser hvordan vi kan tenke, både for å finne stigningstall og konstantledd for en lineær funksjon mellom to punkter, for to ulike eksempler. De to videoene viser også to litt ulike måter å finne konstantleddet på. I video nr. 2 blir også stigningstallet en brøk, slik du etterspør. Gjerne si fra om noe er uklart fra videoene så kan jeg forklare nærmere.

Eksempel 1: https://www.youtube.com/watch?v=pMk8lxXQNxE

Eksempel 2: https://www.youtube.com/watch?v=aSys6HRE2Do
matte_matte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 30/03-2023 16:44

Hei,

Tusen takk for ett fint svar.

Din video var til stor hjelp. Du forklarer veldig enkelt og greit. Nå har jeg fortstått det og du virkelig hjalp meg.

Tusen takk :)
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Bare hyggelig, takk for tilbakemeldingen :)
hypernest
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 11/11-2021 19:33

matte_matte skrev: 13/04-2023 11:42 Når jeg søker på youtube snakker alle om at stigningstallet kan finnes ved at man tar ett skritt ut fra konstantleddet og telle antall ruter opp til man treffer på grafen igjen. Stigningstallet er dermed antall ruter.

Men når jeg bruker denne metoden på oppgavene i boken får jeg feil. Der er stigninstallet alt fra brøk til negative tall.

Så hvordan finner man da stigningstallet egentlig?
Bruk eventuelt formelen: (y2-y1)/(x2-x1), da vil du få korrekt hver gang ;))
Svar