Studieteknikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
TheQuestionMan

Hei der,
første gang jeg er på dette forumet.
Først av alt vil jeg takke alle som styrer siden og skriver artikler, jeg for min del går i 10. klasse og synes mattematikk er det morsomste faget. Men i det siste synes jeg det blir litt vanskelig å fokusere på enkelt oppgaver!

Har noen et par gode studieteknikker? jeg mener artikkelen til venstre for siden var litt vag, men ikke dårlig!

Håper noen vil svare meg :)

Takk og ha det gøy venner! :)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Takk for skryt! Du har rett i at notoatet om studieteknikk er generelt.
Er det en spesiell type oppgaver du har problemer med å fokusere på?

Når jeg får en bok, matematikk eller andre fag, studerer jeg alltid innholdsfortegnelsen en stund. Den forteller meg hva boken handler om og hva jeg bør kunne når jeg er ferdig med boken.

Dersom jeg konsentrerer meg om kapittel 5 om feks. geometri, sjekker jeg underkapitlene. Jeg ser også om det er sammendrag etter hvert kapittel.

I matematikkbøkene er det ofte både et sammendrag og oppgaver etter hvert kapittel.

Nøkkelen er å være systematisk og tingene over hjelper deg til det. Dersom du skal lære kvadratsetningene kan du ta utgangspunkt i formlene og se om du greier å utlede dem fra en figur. Så må du være sikker på at du kan bruke dem begge veier. Du må regne forskjellige oppgaver, gjerne fra mange kilder. Lag også oppgaver selv og løs dem.

Du kan alltid bruke læreren din. Dersom du driver med litt matte "på si" vil læreren sikkert bare være glad for å hjelpe (det er det lærere får betalt for).

Kom gjerne tilbake i forumet med mer konkrete spørsmål. Håper dette kan hjelpe.

Lykke til!
MVH
Kenneth Marthinsen
TheQuestionMan

administrator skrev:Hei!
Takk for skryt! Du har rett i at notoatet om studieteknikk er generelt.
Er det en spesiell type oppgaver du har problemer med å fokusere på?

Når jeg får en bok, matematikk eller andre fag, studerer jeg alltid innholdsfortegnelsen en stund. Den forteller meg hva boken handler om og hva jeg bør kunne når jeg er ferdig med boken.

Dersom jeg konsentrerer meg om kapittel 5 om feks. geometri, sjekker jeg underkapitlene. Jeg ser også om det er sammendrag etter hvert kapittel.

I matematikkbøkene er det ofte både et sammendrag og oppgaver etter hvert kapittel.

Nøkkelen er å være systematisk og tingene over hjelper deg til det. Dersom du skal lære kvadratsetningene kan du ta utgangspunkt i formlene og se om du greier å utlede dem fra en figur. Så må du være sikker på at du kan bruke dem begge veier. Du må regne forskjellige oppgaver, gjerne fra mange kilder. Lag også oppgaver selv og løs dem.

Du kan alltid bruke læreren din. Dersom du driver med litt matte "på si" vil læreren sikkert bare være glad for å hjelpe (det er det lærere får betalt for).

Kom gjerne tilbake i forumet med mer konkrete spørsmål. Håper dette kan hjelpe.

Lykke til!
MVH
Kenneth Marthinsen
Hjertlig Takk for hjelpen!

Som dere sikkert vet er dagens skoletimer altfor --- vell --- ULærerike!
Det virker for meg som om vi aldri har nok tid til å gjøre oppgaver på prøver! Jeg klarer å fokusere og gjøre oppgaver riktig om jeg har tid til å slå opp i regelboka og spørre lærerne, men hvis jeg gjør dette, rekker jeg bare 1 oppgave ut av kanskje 5. Dette mener jeg er utrolig dumt, de fleste ungdom (jeg våger å bruke "de fleste") jobber dårligere under press enn om de fikk nok tid!

Håper mattetimer blir mer lærerike i videregående skole!

Takk igjen for hjelpen! Men hva mener du selv med at norske ungdom ikke får nok tid på skolen?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei igjen!

Jeg vil da håpe at skoletimene er lærerike. Men, en time kan trolig ikke være like god for alle elever, derfor er variasjon viktig.

Dersom du føler at du har et stort behov for å slå opp i regelbok eller spør læreren, kan det bety at du regner for lite. Det er selvsagt helt ok å spørre læreren, men regelboken bør du kun ha som "back up" og bruke en gang imellom.

Manbør regne så mye at de mest sentrale emnene blir automatisert, dvs. at duhvet hva du skal gjøre når problemet er identifisert, og at du kan gjøre det fort og riktig.

Ut fra erfaring vet jeg at mange elever ikke er flinke nok på studieteknikk og tidsplanlegging. Kanskje skolen må bli flinkere på dette..?!

Jeg tror de fleste elever tilbringer mer enn nok tid på skolen, husk at det er bare en av mange læringsarenaer.

En utfordring:
Du kan jo prøve å automatisere brøkregningen din. Kommer du under et minutt på normal her:
http://www.matematikk.net/oppgaver/brok ... /index.php

Hansken er kastet :)

Lykke til!
KM
Gjest

Hadde jeg hatt råd skulle jeg betalt for et par privattimer med mattelærer. Det er utrolig hva man kan lære på to timer, bare man har en lærer - helt for seg selv.
Det blir nesten som å ha to timer med lege. Og det er ikke mangel på spørsmål....
Svar