Sletting av usaklige innlegg

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Matematikk.net drives av to privatpersoner, Pål Baggethun og Kenneth Marthinsen, på fritiden, uten noen økonomisk støtte. I tillegg har vi god hjelp av enkelte ivrige og svært dyktige elever og studenter som støtter opp med gode svar på forumet.

Vi driver siden fordi vi liker matematikk og håper at flere skal få interesse for faget, samtidig som vi selv får anledning til utvikling.

Den siste tiden har det blitt liten tid til matematikk. Det meste av tiden med sidene har gått med til å sperre IP adresser, slette usaklige innlegg og brukere.

Vår politikk på useriøse innlegg og meldinger er følgende:

Vi diskuterer ikke.

Vi sletter innlegg uten varsel.

Vi sletter bruker uten varsel.

Vi sperrer IP adressen uten varsel.

Vi definere hva som er useriøst og støtende (send oss en melding i forkant om du er i tvil).

Dersom en IP adresse blir sperret betyr det at enheten ikke har tilgang til forumene. IP adressen vil bli vurdert åpnet 20 august hvert år. Det betyr at dersom en IP adresse blir blokkert 21 august er den utestengt et år.

I enkelte tilfeller kan det bli aktuelt å politianmelde saker. Da vi har både tidspunkt og IP adresse antar vi at det vil være mulig å finne den skyldige.

Vi er klar over at dette vil ramme tredjepart i stor grad. Det eneste vi kan gjøre med det er å beklage på forhånd, reglene over vil allikevel gjelde.

Vi håper at dette er klart og tydelig og at vi kan beholde flest mulig brukere og bruke noe av fritiden vår på matematikk, som var utgangspunktet.

MVH
Kenneth Marthinsen
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

jeg syns den siden er utrolig bra. jeg syns også at dere har gjort en kjempejobb med å lage den.

men trengs det ikke mye tid til drive en sånn side? hvis det er det, hvordan greier dere da å rekke tid til det?

hva ga dere ideen, eller hva var grunnen til at dere lagde denne siden?

fint hvis dere svarer :D
Gjest

syns dette er meget bra side. Jeg trodde den var offentlig, som en del av skolepolitikken.. meget bra gjort at dere gjør dette av idealisme. burde vere mulig at dere fikk økonomisk støtte slik at dere fikk litt lønn for strevet..
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!

Jo, det krever mye tid og litt penger å drive, utvikle og vedlikeholde en slik side. Vi har like mye tid som alle andre (eller like lite???), så det blir et spørsmål om valg…. Vi bruker ledig tid i løpet av dagen til vedlikehold, og helger og ferier til videreutvikling. Dersom man er systematisk får man tid til mye.

Ideen fikk jeg når jeg begynte som lærer på ungdomsskolen og så at alle lærer satt på sin egen tue og få var villige til å dele materiale, samtidig som mine elever hadde behov for ”lærebøker” på et laver nivå. I tillegg ville jeg gjerne gi noen av mine notater ”evig liv”.


Siden er ikke offentlig. Den drives av Pål Baggethun og undertegnede uten støtte, tvert i mot representer den en utgift for undertegnede. Vi har søkt om statlige midler men fikk klar beskjed om at staten ikke ønsker å prioriter slike som oss.

Det i seg selv er jo god motivasjon for å fortsette. Det kommer vi til å gjøre, for vi er glad i matematikk.

MVH
Kenneth
Spindelvev
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 06/12-2005 20:13
Sted: Trondheim

Fantastisk, fantastisk! Dere er kjempeflinke!! :D
- Matte er jo i grunnen litt interessant. Det er bare det at jeg ikk skjønner noe
pluto10_eng_8c3
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 24/10-2005 16:01
Sted: Oslo

:D Hei!!! :D

Jeg kom over noen forumer på nettet der de hadde en knapp på hvert innlegg der man kunne melde fra til de som lager siden om usaklige innlegg.
Bare et lite tastetrykk, og dere ville bli informert om et usaklig innlegg. På den måten kan alle hjelpe til å holde siden ren, samtidig som dere slipper å gå igjennom alle sidene på forumet for å finne de.
Jeg tror dette er en god løsning. :D

Hilsen en som ønsker at dere skal slippe å bruke så mye tid på å slette usaklige innlegg
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

En slik funksjon hadde vært ypperlig.

Jeg har selv slettet unna ca 10-15 spaminnlegg laget av diverse spamboter..

Plagsomt at slikt skal plage gode forum som dette.. :?
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

administrator skrev:Vi har søkt om statlige midler men fikk klar beskjed om at staten ikke ønsker å prioriter slike som oss.
Hvordan er det mulig?! Det har jo vært snakk om hvor dårlige norske elever er i realfag i flere debatter både på tv og andre medier. Et slikt forum er jo et glimrende tiltak! Det er jo ikke som om det er snakk om en større bit av BNP her...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Gjest

Hvorfor kan ikke dere sperre folk som driver å spammer fra å komme på forumet!
Steinur
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 18/05-2006 15:10
Sted: Oslo

Takk for en side som har hjulpet meg en hel del.
Det er dumt dere ikke får pengestøtte fra staten, fordi dette er en side som kan være til hjelp for hele Norge. jeg har ikke vært borti noen bedre side ennå.
Steinur
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 18/05-2006 15:10
Sted: Oslo

Det at dere har tidspunkt og IP-adresse er en god grunn til at folk skal slutte med useriøse innlegg.

det hjelper desverre lite når dette også kan bli gjort på skoler hvor det blir problematisk å finne den skyldige :(
Kakarot

sletvik skrev:
administrator skrev:Vi har søkt om statlige midler men fikk klar beskjed om at staten ikke ønsker å prioriter slike som oss.
Hvordan er det mulig?! Det har jo vært snakk om hvor dårlige norske elever er i realfag i flere debatter både på tv og andre medier. Et slikt forum er jo et glimrende tiltak! Det er jo ikke som om det er snakk om en større bit av BNP her...
Djupedal er for gjerrig. Typisk SV.
Jonta
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 15/05-2006 15:18
Sted: Trondheim

Jeg er usikker på om det ville vært bra eller dårlig om dette forumet og denne hjemmesiden ble støttet av statlige midler. En positiv ting ville jo vært at utgiftene for trådstarter og kollega ikke ville vært der, og de ikke hadde trengt å bekymre seg for dette. En annen ting ville vært statlig annerkjennelse og flere medlemmer da statlige og kommunesider ville anbefalt mattematikk.net. Jeg har selv fått anbefalt matematikk.net av matematikklærere, og er i tvil om det er jeg, eller de som fant det først.

En dum ting med statlig støtte ville vært at staten kunne prøvd å kontrollere siden, det føler jeg ikke er så bra, men det kan jo være at man kan komme til et kompromiss der staten f.eks. trekker støtten under visse omstendigheter.

Regelbruddfunksjon er kjempekjekt. Norsk Freakforum (ikke for å drive reklame) er én av de mange sidene som har denne funksjonen, og da dette er et forholdsvis stort forum, er dette en meget nyttig funksjon. Gjør det mulig for oss å bruke den også!
All your math are belong to us
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Jeg synes staten bør skjerpe seg. Dette er en fantastisk side, hvor folk lærer mer enn det de gjør på skolen. Hvis staten ikke får noe ut av lomma til slike som dere, så bør de hvertfall ikke forvente noe bedre karakterer av elevene. Matematikk.net er en fantastisk nettside som får elever til å lære av hverandres feil, hjelpe hverandre og få maksimal trening ved hjelp av enkel kommunikasjon.

Det er slik at når man ikke får til noe gang på gang på gang, gir man til slutt opp, og når man spør læreren, har han ikke tid, for han MÅ KOMME SEG GJENNOM PENSUM, og HAN MÅ GÅ GJENNOM DET NYE STOFFET. Et nettside som matematikk.net gjør at man kan ta opp problemer og få rask svar, og gå videre. Forstå, og dele kunnskaper med hverandre er veldig viktig i et fag som matematikk, og akkuratt dette står i sentrum her på matematikk.net (mener jeg) og derfor bør dere få støtte. Dette er tross alt en samfunnstjeneste!

Trykk på masse annonser fra google til høyre for å støtte matematikk.net

Jeg synes de fleste som er på matematikk.net er nokså disiplinerte mennesker, og siden registrering, har jeg absolutt ikke lagt merke til noen som helst form for usaklige tema her. Så jeg synes forumet fungerer fantastisk.

De som driver med å poste spam/ etc. -trenger virkelig å skaffe seg et liv!
fiasco
Svar