vgs fysikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hvilke temaer får en i 2fy men som ikke kommer igjen i 3fy?

Jeg tar 2fy som privatist til jul men begynner med 3fy på skolen til høsten og lurer derfor på hva jeg bør prioritere å lære meg før jeg starter med 3fy!

Håper noen av dere kan svare på dette!
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Disse temaene tror jeg ikke blir tatt opp i 3fy
- Termofysikk
- Lys og lysbrytning
- Bølger
- Interferens

Forbehold om feil her, altså. :)
eeiirriinn
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 08/01-2005 19:03
Sted: norge
Kontakt:

jeg har hørt at 2fy og 3fy er sett på som ganske vaskelig, stemmer det? hva bør vi som starter med 2fy etter sommerferien forvente?
den som vet hva den ikke vet, vet mer enn den som tror den vet....
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei,
Det kommer nok an på utgangspunktet ditt, om du opplever fysikk som vanskelig eller ikke. Du vil få bruk for noe av matematikken du har lært. I tillegg vil du oppleve at det er mange formler du bør kunne. Men fysikk er etter mitt skjønn først og fremst forståelse. Det er nødvendigvis ikke noe som kommer av seg selv. Noen tar det med en gang, men for de flestes vedkommende ligger det en del lesing og grubling bak forståelsen. Du bør glede deg, for det er et nydelig fag, og det er mange ubesvarte spørsmål, så forvent ikke å bli utlært.
Lykke til!
Kenneth
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Fysikk var ganske nytt for meg da jeg kom i gang med det. Fikk 4 på første prøve, og gikk ut med 6 fra 3FY-eksamen. Du vil lære at det er et fag du må jobbe med.
(3.14159265)mp
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 26/11-2006 17:32
Kontakt:

Hvis du kan 2fy bra, så er ikke 3fy så veldig vanskelig å lære, men det er veldig tidkrevende. Man lærer mye kult da, som f.eks. å finne ut farta til en satelitt og sånt.
Glad for at termofysikk ikke kom igjen i 3fy! For noe dritt!
Bilde
Svar