Trekant med 2 ukjende

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
påskegjest

Hei,
Kan nokon hjelpe meg og løyse denne påskenøtta?
Ein trekant har vinklane 90[sup]o[/sup], 22[sup]o[/sup] og 68[sup]o[/sup].
AB er 530 cm.
Kor lang er AC og BC?
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Når du kjenner alle vinklene og en side i en rettvinklet kan du bruke sinus/cosinus/tangens til å finne de to andre sidene.
Gjest

Takk for svar. Har prøvd, men det er 8 år sidan eg var borti dette sist. Trudde cos 22 skulle gi meg forholdet mellom BC og AB, men får det ikkje til å stemme....Skulle gjerne hatt svar med to strek under, så det blir litt enklare å tegne dette hyttetaket.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Nå vet jeg ikke hvilke vinkler som er hva.. men antar at du oppga de i rett rekkefølge (A, B, C)

Da er:
sin(68 ) = 530/BC som gir BC = 530/sin(68 )
tan(68 ) = 530/AC som gir AC = 530/tan(68 )
Har ikke kalkulator for hånden, men husk å still inn kalkulatoren på grader (ikke radianer) når du skal regne ut.

Cosinus til en vinkel er forholdet mellom hosliggende katet og hypotenus.
Sinus til en vinkel er forholdet mellom motstående katet og hypotenus.
Tangens til en vinkel er forholdet mellom motstående katet og hosliggende katet.
(i en rettvinklet trekant)
Mats 16

Her kan man vel bruke pytagoras læresetning. Men det man må vite da er; hva er katetene, og hva er hypotenus. Kan du si det, så kan jeg få prøve meg på den :)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Mats 16 skrev:Her kan man vel bruke pytagoras læresetning. Men det man må vite da er; hva er katetene, og hva er hypotenus. Kan du si det, så kan jeg få prøve meg på den :)
Tviler på du kommer langt med bare pythagoras her.
Svar