Ex.phil

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Niwish
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 15/12-2003 17:12
Sted: Karmøy

Har et spørsmål angående Ex.phil og Ex.fac, er det noen her som vet om det er mulig å avlegge eksamen i dette på videregående skole?
Skal begynne mitt tredje år på allmenn, tenkte å avlegge ex.philen min det første halvåret, slik at jeg slipper dette når jeg begynner på universitetet. Vil dette være lurt av meg?

Noen synspunkter?
Iiiiik!
Benenzo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 30/10-2005 21:59
Sted: Vestnes

Det skal være mulig å gjennomføre et ex.phil kurs på et universitet samtidig som du går en annen skole. Har aldri sett at det er mulig å gjennomføre det på vgs. Jeg tok ex.phil og ex.fac i militæret. Ganske greit det, siden det innebærer en del lesing.

Men vær obs på at du ikke får fullt stipend hver mnd når du får fritak fra ex.phil når du begynner på universitetet. Jeg tok noen lette ekstrafag for å ha nok timer i uka.
Niwish
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 15/12-2003 17:12
Sted: Karmøy

Ah, tusen takk for svar.
Nei, jeg hørte at man får 10 ekstra studiepoeng om man avla ex.phil.
Og jeg trenger de poengene sterkt, siden ellers kommer jeg ikke inn på medisin, for selv om jeg skulle få toppkarakterer til neste år, så holder det akkurat ikke til NTNU.

Noen råd om hva jeg kan gjøre? Vil helst ikke havne i ordinærkvoten, for da har jeg ivertfall ikke sjangs.
Iiiiik!
Niwish
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 15/12-2003 17:12
Sted: Karmøy

Har et til spørsmål, hvordan er det man regner ut opptakspoeng?
Skal man plusse på tilleggspoengene etter gjennomsnittet av middelverdien av avgangskarakteren, eller skal man legge til poengene før man tar gjennomsnittet?
Iiiiik!
eriksn
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 20/09-2005 18:47

du får ikke 10 ekstra poeng for å ta ex.phil :p hvis du fullfører to semestre, 60 studiepoeng, ved en høgskole eller et universitet så får du 3 ekstra konkurransepoeng, som du plusser på de poengene du har fra vgs.
Svar