Hva kan vi gjøre bedre?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Ingen big-deal, men en skrivefeil på siden om differensiallikninger.
Bilde inhomogen/innhomogen.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hei!

Vet ikke om dette allerede er mulig, men er det i så fall noen måte å vise matematikk.net , eller i hvert fall deler av sidene offline, det hadde vært et bra hjelpemiddel på eksamen i vgs hvor man har lov til å bruke digitale hjelpemiddel.

Da ville man f.eks. ha veldig mange oppgaveløsninger og eksempler å se på...

Bare tenkte, siden det f.eks. er mulig med Wikipedia og en del andre websider som endrer seg hele tiden å laste ned sidene slik de er akkurat i det øyeblikket du laster ned. Der er det "dumper" av innholdet som er gjort tilgjengelig og kan lastes ned og vises offline hvis man har et program som takler den filtypen.

Når det gjelder å trekke flere brukere, tror jeg stort sett det meste jeg kan komme på er blitt foreslått allerede. Mulig at en ikke vil få så mange av dem som ikke liker matte uansett fordi de ikke gidder bruke tid på å finne ut av de oppgavene og temaene de ikke forstår med en gang, men hvis jeg kommer på noen forbedringer som kan gjøres med forumet her, skal jeg poste dem også :)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Dere kjører en gammel versjon av mimetex. Den nyeste versjonen er fra 20. desember 2010. Hadde vært fint om dere oppdaterte mimetex! Er bare snakk om å kopiere en fil til cgi-bin-mappen. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Det skal vi greie å fikse i løpet av en ukes tid.
Mvh
Kenneth
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det hadde vært supert!

Hadde vært fint om dere kunne se litt på mathtex som er et alternativ laget av den samme personen. Mathtex er et par hakk bedre.

Her er test-boks for den nyeste mimetex:
http://www.forkosh.dreamhost.com/source ... quickstart

Her er den nyeste mathtex:
http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html

I motsetning til imgtex, som jeg anbefalte før, så er mathtex enklere å installere og omtrent like bra. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hvordan går det med oppdateringen av latex på forumet. Syntes det er ufattelig irriterende slik den står nå...

Aller beste hadde vært å implimentere tilnærmet full latex støtte, men dette kan en vel bare drømme om. *Muligheter for align osv* det er mulig, for eksempel

www.artofproblemsolving.com

har ren latex støtte. Ikke pakker men $$ og \[ \] funker og kommandoer som \begin{align} fungerer.

Akkuratt nå blir jeg bare glad om dere hadde oppdatert latexstøtte. Er meget irriterende å ikke kunne ha linjeskift i koden. Spesielt om en prøver å skrive lengre ting. Burde være rimelig lett å fikse som markonan sier.

=)

Selv hadde jeg foretrykket å kunne brukedollartegn for latex, det tar lang tid å putte inn

Kode: Velg alt

[tex] [tex]
tagger overalt.

Koden under kjører for eksempel fint på de fleste andre forum som har latex støtte...

[tex] x^2 - 5x - 6 & = 0 \\ \left( x - \frac{5}{2} \right)^2 - \frac{49}{4} & = 0 \\ \left( x - \frac{5}{2} - \frac{7}{2} \right)\left( x^2 - \frac{5}{2} + \frac{7}{2}\right) & = 0 \\ (x + 1)(x - 6) & = 0 \\ x = -1 \quad \vee \quad x = 6 [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Nebuchadnezzar skrev:Hvordan går det med oppdateringen av latex på forumet. Syntes det er ufattelig irriterende slik den står nå...

Aller beste hadde vært å implimentere tilnærmet full latex støtte, men dette kan en vel bare drømme om. *Muligheter for align osv* det er mulig, for eksempel

www.artofproblemsolving.com

har ren latex støtte. Ikke pakker men $$ og \[ \] funker og kommandoer som \begin{align} fungerer.

Akkuratt nå blir jeg bare glad om dere hadde oppdatert latexstøtte. Er meget irriterende å ikke kunne ha linjeskift i koden. Spesielt om en prøver å skrive lengre ting. Burde være rimelig lett å fikse som markonan sier.

=) ...
Finnes vel eksempler på både dårligere og verre ... Er faktisk realfaglige forum som ikke støtter tex-kode i det hele tatt og man må bruke tonnevis med parenteser for å vise hva man mener...

Forbedringer er jo flott uansett, og flere funksjoner fra "ekte Latex" hadde vært supert :arrow:
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Forslag: dere kan åpne et forum som heter økonomi eller noe sånt under høgskole/universitetsnivå og be alle BI-studenter som har spørsmål om økonomi stille spørsmålene sine der.

Og det hadde heller ikke vært dumt designet på forumet brukte _litt_ mer av bredden som er tilgjengelig. Per i dag er det ca 1/3 som er i bruk, som er ganske dårlig i disse dager.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Må innrømme at jeg ikke har lest gjennom alle 10 sidene, så hvis jeg repeterer noe, så får dere ta det som en forsterkning av forslaget.

Jeg kunne sett for meg at brukerbasen hadde blitt større med en utvidelse av fagomfanget. For eksempel til å inkludere fysikk, kjemi, økonomi og/eller andre matematikk-sentrerte emner. Det stilles jo allerede en del slike spørsmål heromkring, men hvis det finnes sub-fora for det, så virker det litt mer inviterende å stille slike spørsmål.

Mange av ildsjelene på forumet er jo også veldig flinke i disse emnene, og svarer som regel på fysikk- og kjemispørsmål, så jeg tror ikke det er noen stor fare for at mange spørsmål vil gå ubesvart.
Bilde
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg gleder meg til ny formatering av siden. :)

Forslag: gjør Wikien mer synlig på forsiden, slik at den blir mer brukt. Mulig det også er mulig å integrere den bedre med forumet, f.eks. ved at gode svar på forumet lagres som standard-eksempler i wiki-sider som senere kan referes til slik at det gode arbeidet her på forumet i mye mindre grad forsvinner ved at nye tråder lages. I tillegg vil det muligens spare tid ved at en som svarer kan referere til Wiki-eksemplet i stedenfor å gjenta seg selv (eller andre).
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Hva med el [LØST]-funksjon? :D
JoddEHaa
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 19/10-2010 11:14

dan skrev:Hva med el [LØST]-funksjon? :D
Enig i at det hadde vært nyttig - vi har jo i dag en "se ubesvarte spørsmål" funksjonalitet. Jeg tenker på det som om at hvis et spm har fått et svar, så er det besvart, men det trenger det jo ikke være.

Målet med de nye sidene er å gjøre det mye mer wiki-basert. Faktisk helt wiki-basert. Lover å poste en link her på forumet for å få tilbakemelding fra dere brukere før vi går "live" :-)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Har dere noen formening om hvor godt kjent matematikk.net er blant skoleelevene?

Vet dere om matematikk-lærere kjenner til nettsiden og/eller nevner siden i timene?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tror det er noe som bare dukker opp når folk søker på matematiske emner på google.
Bilde
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Lærerene mine nevnte aldri matematikk.net.
Svar