Mye si meg mye enig i disse over her. LaTeX er nødvendig for å få det optimalisert! Også mulighet for å legge med vedlegg[selv om disse lett kan lastes opp på imagevenue, imagedemon.com, photobuck osv. Mange av dem)
+ Nytt design snart ?
Hva kan vi gjøre bedre?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Når det gjelder vedlegg så er det mulig å bruke såkalte "Image Hosting"-sider hvor en kan laste opp bilder gratis.
Eks:
www.tinypic.com
www.photobucket.com
Ellers så kunne det kanskje være en tanke å få anti-bot, sånn at en må taste inn en egen kode for hvert innlegg. Da slipper en innlegg av denne typen.
Eks:
www.tinypic.com
www.photobucket.com
Ellers så kunne det kanskje være en tanke å få anti-bot, sånn at en må taste inn en egen kode for hvert innlegg. Da slipper en innlegg av denne typen.
Som lærerstudent, synes jeg dette forslaget her er veldig bra. Jeg fant denne siden ved en tilfeldighet (altså ikke gjennom utdanningen min), og kommer definitivt til å anbefale den til mine elever når jeg er ferdig utdannet. Dette er et flott tilbud!LGO skrev:Det å markedsføre seg til skolene, er nok ingen dum idè. Av de skolene det hadde vært en fordel å prioritere, så står kanskje lærerhøgskolene høyt? Dersom lærerstudenter kjenner til disse sidene, så vil de også kunne ta med seg dette ut til de skolene de begynner å jobbe ved. Siden det ikke finnes uoverkommelige mange lærerskoler, så burde det vel også være mulig å få til. Jeg skal se om jeg får ordnet en link på sidene til matematikkseksjonen her ved HIVE, men jeg tror jeg må vente til eksamenene er laget og gitt.
MVH
Linda
-
- Weierstrass
- Innlegg: 451
- Registrert: 25/08-2005 17:49
Dere kan gjøre det påbudt å registrere seg slik at man slepper all spammingen. Eventuelt kan du forby ord som poker, porno osv. Selv om dette kan være litt dumt i noen sannsynlighetsoppgaver burde det ikke være noe veldig stort problem.
Jeg har fulgt med dette forumet i ca ett år nå. Og svarer ofte selv på spørsmål som er besvart av meg selv eller andre tidligere.
Dette er ofte oppgaver tatt fra de ulike lærebøkene som brukes i videregående skole. Kunne det ikke være en ide og samle svar/løsninger på oppgaver fra disse lærebøkene på en egen plass i forumet, med opplysninger om fra hvilket læreverk og oppgave nr disse svarene/innleggene kommer fra.
Dette tror jeg ville vært svært nyttig for mange av formuets brukere.
Dette er ofte oppgaver tatt fra de ulike lærebøkene som brukes i videregående skole. Kunne det ikke være en ide og samle svar/løsninger på oppgaver fra disse lærebøkene på en egen plass i forumet, med opplysninger om fra hvilket læreverk og oppgave nr disse svarene/innleggene kommer fra.
Dette tror jeg ville vært svært nyttig for mange av formuets brukere.
-
- Weierstrass
- Innlegg: 451
- Registrert: 25/08-2005 17:49
Vil anta at det problematisk i forhold til copyright.
Det er jo ikke lov å kopiere fra bøker uten å betale betydelige summer til forlaget, og de som driver matematikk.net er jo ikke akkurat millionærer
Det er jo ikke lov å kopiere fra bøker uten å betale betydelige summer til forlaget, og de som driver matematikk.net er jo ikke akkurat millionærer
Heisann.
Har akkurat begynt å bruke forumet, har matteeksamen i Kalkulus nå i desember og er veldig glad for å ha et sted der jeg kan stille små spørsmål og få hjelp. Adressen til denne siden ligger på kurshjemmesiden for Kalkulus på UiO. Er overrasket over at det ikke er flere brukere derfra som stiller spørsmål her, men det kommer vel flere nærmere eksamen.
Noe jeg tror ville gjøre siden bedre, er en stor samling med godt forklarte eksempler. Fra egen erfaring har jeg alltid lært mest av selve eksemplene i alle mattebøkene jeg har hatt, og har alltid irritert meg over at det ikke var flere av dem.
Et klassisk eksempel er f.eks et eksempel om derivering.
I boka står det et eksempel som sier (x^2)' = 2x.
Javel, det forstår man.
Deretter kommer det et par definisjoner, og så oppgavene. Da får man plutselig derivasjon av brøker, uten noen eksempler på det! Da stod i hvert fall jeg fast min tid.
Med gode forklaringer i eksemplene, mener jeg en gjennomgang av hele utregningen, steg for steg. Det er essensielt for at noen skal forstå det kun ved lesing (når de ikke kan utregningen fra før av). Og siden alle som ikke får A eller B (dvs flesteparten) sannsynligvis sliter litt med matte og synes det er vanskelig, er det greit med en kort gjennomgang av alle de forskjellige regneteknikkene man bruker i starten av eksemplene.
[Kan godt lage et eksempel på det ultimate eksempelet ]
For å komme til en konklusjon mener jeg altså at det hadde trukket veldig mange flere elever, om dere satser litt mer på de som ikke komme hit fordi de synes matte er gøy, men fordi de trenger hjelp. Når de får hjelp, kommer de deretter tilbake fordi de synes matte er gøy!
Har akkurat begynt å bruke forumet, har matteeksamen i Kalkulus nå i desember og er veldig glad for å ha et sted der jeg kan stille små spørsmål og få hjelp. Adressen til denne siden ligger på kurshjemmesiden for Kalkulus på UiO. Er overrasket over at det ikke er flere brukere derfra som stiller spørsmål her, men det kommer vel flere nærmere eksamen.
Noe jeg tror ville gjøre siden bedre, er en stor samling med godt forklarte eksempler. Fra egen erfaring har jeg alltid lært mest av selve eksemplene i alle mattebøkene jeg har hatt, og har alltid irritert meg over at det ikke var flere av dem.
Et klassisk eksempel er f.eks et eksempel om derivering.
I boka står det et eksempel som sier (x^2)' = 2x.
Javel, det forstår man.
Deretter kommer det et par definisjoner, og så oppgavene. Da får man plutselig derivasjon av brøker, uten noen eksempler på det! Da stod i hvert fall jeg fast min tid.
Med gode forklaringer i eksemplene, mener jeg en gjennomgang av hele utregningen, steg for steg. Det er essensielt for at noen skal forstå det kun ved lesing (når de ikke kan utregningen fra før av). Og siden alle som ikke får A eller B (dvs flesteparten) sannsynligvis sliter litt med matte og synes det er vanskelig, er det greit med en kort gjennomgang av alle de forskjellige regneteknikkene man bruker i starten av eksemplene.
[Kan godt lage et eksempel på det ultimate eksempelet ]
For å komme til en konklusjon mener jeg altså at det hadde trukket veldig mange flere elever, om dere satser litt mer på de som ikke komme hit fordi de synes matte er gøy, men fordi de trenger hjelp. Når de får hjelp, kommer de deretter tilbake fordi de synes matte er gøy!
Var kanskje litt hovmodig og skrive slik en 'allviter' forklaring når jeg ikke hadde lest noen av artiklene en gang.
Artiklene her var kjempefine, men jeg savner flere eksempler.
Så på "Integrasjon" artikkelen, og så det allerede var mange, men ikke nok.
F.eks, hvis jeg får en oppgave om å integrere e^(-x), vil jeg ikke automatisk vite at det blir -e^(-x).
Artiklene her var kjempefine, men jeg savner flere eksempler.
Så på "Integrasjon" artikkelen, og så det allerede var mange, men ikke nok.
F.eks, hvis jeg får en oppgave om å integrere e^(-x), vil jeg ikke automatisk vite at det blir -e^(-x).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Nei, men det bør da være rimelig klart. Ettersom:Markonan skrev:Var kanskje litt hovmodig og skrive slik en 'allviter' forklaring når jeg ikke hadde lest noen av artiklene en gang.
Artiklene her var kjempefine, men jeg savner flere eksempler.
Så på "Integrasjon" artikkelen, og så det allerede var mange, men ikke nok.
F.eks, hvis jeg får en oppgave om å integrere e^(-x), vil jeg ikke automatisk vite at det blir -e^(-x).
[tex]\frac {de^u}{du} = \frac {du}{dx}\cdot e^u[/tex]
Man kan jo bare henvise til lærebok, forlag og oppgave nummeret etc, og ha løsningene på dette nettstedet...ingentingg skrev:Vil anta at det problematisk i forhold til copyright.
Det er jo ikke lov å kopiere fra bøker uten å betale betydelige summer til forlaget, og de som driver matematikk.net er jo ikke akkurat millionærer
Jeg er ingen jurist, men tror ikke copyright er et problem da...?
En ting jeg savner som kan føre til økt bruk er en knapp som viser de siste 25 innleggene på forumet, slik som de har på VG. Så ser man hva som foregår uten å måtte klikke seg inn på alle de forskjellige kategoriene.
Jeg er ny her og mulig jeg har oversett den knappen.
(Ja, det hadde jeg ) beklager ..
Jeg er ny her og mulig jeg har oversett den knappen.
(Ja, det hadde jeg ) beklager ..