Hva kan vi gjøre bedre?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

syns at skolen burde intergrere data mer inn i undervisningen. hvorfor ikke begynne med denne mattesiden? :wink: man bruker data og man lærer matte, det er to fluer en smekk!
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Gleder meg til ipv6 kommer for fullt jeg. Hater NATing og ruting!
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

Vet ikke om det er nevnt før, men har dere tenkt på forum penger eller noe liknende? Slik at hver gang man poster får man penger osv. Det gjør at kanskje flere vil logge seg inn og aktiviteten vil også øke vil jeg tro.
emil
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 13/02-2004 22:30

Forresten, blir det støtte for LaTeX ? Det hadde vært veldig bra, blir jo mye bedre å lese matematikken ;)
Kummi90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 02/07-2005 11:47

Glenn skrev:
Det er jammen ikke mye dere kan gjøre bedere på dette forumet!! !!



Du sier at det ikke er mye som kan gjores bedre altsaa er det saa bra det kan bli?? LOL!!!!!!

Uansett syns jeg denne sia er bra. Syns det kunne vaert matte gaater som er kompliserte, og kjente matte teorier og teorier i praksis. Det hadde ogsaa vaert fint med en liste over andre matte sider, utenlandske og norske.

For aa delta i mattekonkurransen maa man finne den forst, slik at man blir kjent med sida!! Greit nok konsept i seg selv, men det er veldig frustrerende at jeg ikke finner den...
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei alle sammen, og takk for alt positivt engasjement!
Vi har fått mange gode innspill her.

Vår status er som følger:
Vi leser og vurderer alle innspill
Mange ønsker forum for data, kjemi, fysikk osv. Det er vel og bra men vi holder oss til matematikk så for andre ta seg av de andre forumene, som allerede finnes så vidt jeg vet. Vi kommer kun til å holde oss til matematikk og bare det (ikke så bare av og til). Årsaken til det er at vi ønsker å bli best på noe. Dersom vi gaper over for mye blir det lite av alt og en dårlig kvalitet på produktet.

Vår nye layout er stort sett i mål.

Vi har to konkurranser i gang og vurdere flere. Vi trenger innspill slik at vi vet hva dere vil ha.

Vi har hatt problemer, og har fortsatt et etterslep, pga. skifte av server, men rettelser er notert og vil bli foretatt i løpet av vinteren.

Vi kommer med en stor differensiert oppgavedatabase til nyttår. Rent bortsett fra det, hva skal til for at vi er et komplett læreverk for ungdomsskole og grunnkurs videregående?

Vi arbeider pt. med å justere oss til de nye læreplanene. Arbeidet vil bli fullført når læreplanene trer i kraft.

MVH
Kenneth
Gjest

hva skal til for at vi er et komplett læreverk for ungdomsskole og grunnkurs videregående?

En avtale med et forlag?

Men hvor bra er IKT og Internett i skolesammenheng egentlig?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Avtale med et forlag er en ting, jeg tenkte mer på feil og mangler på disse sider, bortsett fra mangelen på oppgaver som er åpenbar, men som kommer.

Når det gjelder IKT og internett har det vært en sterk fokusering på det fra myndighetenes og skolenes side de siste årene. Etter min mening er det fortsatt en overfokusering på dette. Men, jeg tror ikt kan ha en verdi i forhold til å finne informasjon (kilde), forum der man kan lære av hverandre og ikke minst som et medium for variasjon. Etter min mening bør ikt bare utgjøre en liten, men viktig del av undervisningen.

MVH
Kenneth
Gjest

Fornuftig holdning til IT synes jeg. Å beholde vanlige bøker og tavleundervisning i mange år fremover er vel en realistisk tanke.

Når det gjelder forumet som for øvrig er meget bra, så måtte det kanskje vaere å lage kategorier som stemmer med laereplanen, nesten som kapitlene i bøkene. Se her hvor mange kategorier dette IT-forumet har: www.tek-tips.com Eller www.eng.tips.com Men de er store, og bruker nok en del energi på å rydde i ny og ned...
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Særlig i dette faget bør man holde seg til tavleundervisning,gråblyant og rutepapir. Dataverktøy er et nyttig hjelpemiddel til å gjøre tunge beregninger, men det bør ikke brukes uten gode bakgrunnskunnskaper om teorien bak, ellers blir det hele feil. Min erfaring er nå at den teori-forståelsen er best formidlet via gammeldags tavleundervisning...
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Administrator skrev:...vi ønsker å bli best på noe.
Skal dere bli best på matte, er første prioritet å få støtte for LaTeX synes jeg. Å drive å fomle med "vanlige" tegn for å gjøre seg forstått i matematikkens verden er håpløst. Når denne støtten er på plass kan jeg anbefale alle å bruke programmet MathType til å skrive det de har å si som krever sære tegn. Veldig enkelt å bruke, og genererer LaTeX-koder slik at disse bare kan limes inn i innleggene.

Noe annet som er viktig er muligheten til å bruke vedlegg. Nyttig ved oppgaver som omhandler grafer og andre figurer. Det er for dumt at folk som ikke har egen plass på nettet å legge grafer o.l. skal slite med å gjøre seg forstått. For å forstå en oppgave (eller en løsning) kan det ofte være en nødvendighet å se en eller annen figur, og da bør ikke det være forbeholdt bare oss med egen serverplass å legge disse på.

Begge disse forslagene stiller krav til serverkapasitet, så det er vel snarere der utfordringen ligger...?

Jeg gleder meg...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei Sletvik!
Dine tanker / ønsker er registrert. Vi jobber med saken.
mvh
Kenneth
høyskole student

Jeg fikk vite om den siden tilfeldigvis ved å søke på ordet matte. tror at det er ganske mange som ikke aner at matte er å finne på nett i det hele tatt. Jeg vet det er ganske mange elever som søker etter stiler etc. hva med å spørre de sidene som har med skoleoppgaver og norsk sider om å linke til dere. Da kommer nok en del øyne til å slå opp tenker jeg. flere av mine venner har jeg sagt dette vidre til og de fleste får høre det av noen andre. Jeg syns denne siden er helt fenomenal og det er veldig bra gjort å få til en slik side.

Når man med engang kommer inn på forumet kan det virke ganske forvirrende med parantesspråket. Jeg ser at noe har dere fått til. Men hva med en boks med tegn som kommer opp der man skriver nytt innlegg slik at man kan trykke på disse og på den måten sette inn.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jeg har ikke lest igjennom alle forslagssidene her, men hvorfor ikke gjøre slik at man må være registrert bruker for å få postet her?

For å unngå threads som:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=4216

Eller sinnsykt mye spam på engelsk i mange andre tråder også?

Utenom det synes jeg høyskule-student sitt forslag med å få opp tegn høres ut som en god ide, selv om det ikke skal så mye til for å venne seg til slik det er nå.
shf123
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 30
Registrert: 10/01-2006 17:11

jeg synes at "månedens konkuranse" der premien er en god kalkulator skal komme tilbake. ifølge arkivet var den forrige var i november.jeg synes også at sidene bør være bedre oppdatert. på forsiden står det: Vi er i gang med nye runder i konkurransen. Gå ikke glipp av muligheten til å vinne en glimrende kalkulator. Men når vi skal se på konkuransen står det: det er for øyeblikket ikke noen åpen konkuranse.
Svar