Hva kan vi gjøre bedre?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Kanskje ikke det, men det ser ut til at nøtteforumet og bevisforumet står uten moderatorer. Dette bør kanskje gjøres noe med?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hva med en printer-vennlig-funksjon på forumet? Vet det finnes, men er så lenge siden jeg har holdt på med forum og slikt at jeg ikke kan linke, men fins nok sannsynligvis på phpBB.com. Temmelig nyttig ettersom jeg ofte skriver ut sider her og leser på dem.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Hva med en chat?

For oss med matte som hobby ville ha en veldig stor nytte av den.
Geogebra: http://www.geogebra.org/cms/
Utfordringer: http://projecteuler.net/index.php?section=problems

[tex]M_{2147483647}[/tex] er ikke et primtall. 295257526626031 deler det.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg er enig med deg, Knuta. Det kan vi diskutere tema som ikke fortjener en egen tråd.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Det burde vel ikke være noe problem å slenge opp en IRC, vel? Det vanskeligste blir nok å få notasjonen riktig ...
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg har også tenkt tanken på chat, ikke nødvendigvis bare for å snakke matte, men det virker jo ut som en artig gjeng å snakke mannsjit med. Så lenge det er enkle spørsmål så funker det jo fint å ta det på IRC, men med en gang det er litt verre ting, så er det kanskje like greit å ta det her, slik at man får delt det med dem som eventuelt ikke følger med på IRC?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Sonki
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/06-2007 13:31

støtter forslaget om IRC eller eventuell annen chat.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

..
Sist redigert av zell den 24/06-2008 16:10, redigert 1 gang totalt.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Kan du lage en link, slik at vi kommer til rommet når vi klikker på den?
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

For å bruke IRC trenger du en IRC-klient. Det finnes maaaaaange forskjellige klienter. Er du et anstendig menneske og bruker Firefox kan du laste ned Chatzilla, som er en addon til Firefox som fungerer som IRC-klient.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Hva med å gjøre Per redigerbar for brukere? Hvis brukere med mer enn x antall poster får lov til å redigere emner (for å forhindre hærverk), samt at det blir lagt til støtte for TEX har jeg tro på at Per vil vokse betraktelig.
Bare se på hvor stort wikipedia har blitt. :)
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Forslaget til Emomilol var sletters ikke værst :)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Enig! :)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Emomilol skrev:Hva med å gjøre Per redigerbar for brukere? Hvis brukere med mer enn x antall poster får lov til å redigere emner (for å forhindre hærverk), samt at det blir lagt til støtte for TEX har jeg tro på at Per vil vokse betraktelig.
Bare se på hvor stort wikipedia har blitt. :)
Jeg synes det var et godt forslag, men at antall poster skal være autoritetsgivende kan være dumt. Jeg har sett flere forumdeltakere med høy innleggsteller som ikke har noe i Per å gjøre :)

Jeg synes man skal være guru for å ha tilgang til editering i Per. Da sikrer man høy standard på artiklene der :]

Forøvrig lurer jeg på hvorfor emomilol ikke har gurustatus...
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg er bare en liten fisk MatteNoob. :) (Dessuten er ikke Newton så gæren heller, selv om han kanskje ikke var så ydmyk.)

At en må være guru for å legge til artikler kan jo også være noe. Det viktigste må jo være å hindre hærverk. At en artikkel ikke blir publisert før 5 brukere har "godkjent" den vil også forhindre spredning av misinformasjon.

Men jeg tror dette vil kreve mye innsats fra administratorenes side, hvis en skal legge til støtte for TEX og kopiere de gamle artiklene osv.
Svar