Hva kan vi gjøre bedre?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Kan ikke dere på matematikk.net gjøre slik at man legge inn små bilder som vedlegg i forumet? Evt. sette opp en slags bildehosting slik bildr.no var.

Det trengs ikke store bilder (enkle eksempeltegninger i gif-formatet tar ikke mer enn 5Kb), som gjør at man veldig ofte kan forbedre kunnskapsflyten! Det tar heller ikke så veldig mye webtrafikk, og er derfor ikke noe spesielt dyrt å ha.

Do the right thing!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Går det ann å legge inn tekst slik at den ikke vises, mener altså slike spoilers. Synes det hadde vært kjekt på nøtter og slike poster sånn at mange kan gå inn å løse uten å se svaret som gjerne kommer etter noen få minutter...
*Sorcerer*
Cantor
Cantor
Innlegg: 111
Registrert: 16/12-2005 21:17

Jeg støtter det forslaget, det burde ikke være så vanskelig heller. Du har jo for eksempel denne: http://www.phpbb.com/mods/db/index.php? ... rib_id=743

Jeg vet ikke om den funker men det kunne jo være noe å teste.
Usus magister est optimus
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Jeg vil lufte noe som har brent innvendig en god stund nå.

Om man ønsker hjelp, er det min klare mening at man bør presentere oppgaven nøyaktig og ta seg bryet med å se over innlegget sitt en gang for feil og også forklare hva det faktisk er man lurer på. For ofte kommer det innlegg som kun inneholder en (feilformulert) oppgave skrivd rett av fra boka. En ting er at det blir vanskelig for den som eventuelt skal hjelpe, men det er ikke den store læringsverdien heller å bare få svaret servert. (Tror jeg, har jeg erfart. Jeg har 0 studiepoeng i pedagogikk.) Dette blir tatt opp fra tid til annen som i denne tråden fra i dag: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=15823

Derfor er mitt forslag at det lages en brukerveiledning som man må lese gjennom før man får laga seg en konto her. Denne bør ta for seg det som står over og sikker også annet skikk og bruk. Bør kanskje låses øverst på forumet også?

Dere som svarer mye på spørsmål her inne, hva mener dere? Arildno og kinamann, dere har allerede uttrykt noen av de samme meningene i tråden over. Jeg kunne i alle fall tenke meg å heve kvaliteten litt. Er det andre måter man kan gjøre dette på? Etter min mening bør det sjølsagt være rom for å gjøre feil her inne, vi er alle på ulike nivåer, og folk skal ikke føle seg uønska fordi de ikke er flinke nok. Det er likegyldigheten og slurvet jeg vil til livs. Jeg setter pris på innspill fra alle, admin bør særlig komme på banen og forklare hva disse tenker da det tross alt er disse som tar avgjørelser.

Når det er sagt, syns jeg det er lite drittslenging og dårlig oppførsel på forumet ellers; bra.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Må si meg veldig enig i dette. Å gjøre rettskrivning, legge med fasit, generelt legge opp til at det skal være lett å hjelpe og sist, men ikke minst, takke og vise takknemlighet (!!) burde være en selvfølge for alle. Synd det ikke alltid er det.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg er helt enig med mrcreosote i innlegget over. Det finnes en del gjengangerproblemer som jeg ofte irriterer meg over:

- Titler på innlegg bør være informative. Ikke av typen "HJEEEELPP!!!," som ikke sier noe om innholdet i posten.
- Slurvete matematisk notasjon. Jeg skjønner at ikke alle kan/vil lære seg tex, men mangelfull parentesbruk, manglende opplysninger om grader/radianer, definisjonsområde og integrasjonsvariabel er feil som går igjen som er enkle å forhindre. Det samme gjelder feil bruk av likhetstegn. (Eksempel: [symbol:pi]/3 = 1/2 fra post om trigonometri.)
- Folk som spør om full gjennomgang av problemer/"steg-for-steg løsningsmetode," og ikke prøver å benytte seg av hint som blir gitt. Jeg er enig med mrcreosote; jeg tror dette har lav læringsverdi. Det er jo positivt at forumet er fullt av folk som er ivrige til å svare på postene, men av og til tenker jeg at det kanskje ville være bedre å gi mer subtile hint.
- Latskap. Enkelte ting kan sjekkes opp i matteboka/søkes opp på internett/søkes opp på forumet istedenfor å postes på forumet.

De hverdagslige småfeilene man ikke kan noe for skjønner jeg godt; men dersom jeg ser en kort, feilskrevet post med slurvete notasjon og krav om fult løsningsforslag på et matematisk problem, ser jeg rødt. Det er tross alt andres tid og krefter det spørres om, og det minste man kan gjøre er å gjøre seg den flid å spørre skikkelig, og prøve å få et pedagogisk utbytte av svarpostene.

Matematikk.net er et virkelig flott forum, og har opparbeidet seg en habil og ivrig brukermasse - men jeg tror for enkelte at et forum som dette kan bli en sovepute der man poster lekseproblemer for løsing (jeg husker ved søking på nett at jeg oppdaget en av mine egne poster var innblandet i en fusksak ved UiO) og sprenglesing dagen før prøver/eksamener. Hvor pedagogisk lurt dette er for forumposteren har jeg mine tvil om.

En brukerveiledning hadde gjort seg bra. Det kan også være lurt å huske på, blant oss medlemmer, av og til ikke ikke å være for eksplisitt i svarposter.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Det er sagt mye fornuftig her og jeg er enig i det meste.

La oss klargjøre våre synspunkter.

Forumet er et sted man kan få hjelp / hint til oppgaver. Det er IKKE meningen at noen flinke elever og studenter skal gjøre lekser og innleveringer til den gemen hop.

Dersom man ønsker god hjelp raskest mulig er det en forutsetning at man formulerer oppgaven så nøyaktig som mulig, med en tilhørende innformativ overskrift.

Vi forventer ikke at elever skal lære seg texkode, men en skjerping av parentesbruken er på sin plass.

Læringsverdien for de som spør er størst når de får hint og anledning til å prøve på oppgavene selv. Et fullstendig løsningsforslag vil i mange tilfeller ha en liten læringsverdi, og jeg har en misstanke om at enkelte her begår tabben med å lure seg selv…..

En brukerveiledning vil bli tatt til etterretning – vi skal formulere noen visdomsord vedrørende bruk (og skikk)..

Vi har en uforsonlig holdning mot det man kan kalle dårlig oppførsel. Man blir uten varsel slettet med hud og hår. Det gjelder både innlegg og profil. Noen synes kanskje det er unødvendig strengt, men det virker og vil bli videreført.

Nå må man også huske på at forumet skal være for alle. Det skal ikke være slik at elever ikke tør gå på forumet i fare for å bli bøtelagt av ”matematikkpolitiet”. I en læringssituasjon har frustrasjonen en plass, og enkelte har brukt forumet som et sted for å få utløp for denne. Det skal være stor takhøyde her, så jeg tviler vel på at alle innleggene får en form som ønsket over.

Til alle dere trofaste og ivrige ”besvarere” av innlegg vil jeg si to ting.

1. Takk for god innsats.

2. Dere styrer egen besvarelse og hint er helt i orden selv om en elev gjerne vil ha et fullstendig løsningsforslag.

Mvh
Kenneth
dvyjones
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 24/10-2007 21:02

Et forslag til forumet er å ha en spoiler-tag så man kan skjule f.eks. svar på mattenøtter.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

En måte å skjule tekst på er jo denne, da.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Foreslår at noen nye moderatorer utnevnes. Kan ikke huske å ha sett noen av de nåværende moderatorene online de siste månedene. :)

Er forresten ikke noe interessert i å bli moderator.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Exactly my thoughts, Markonan. Har tenkt på det i noen dager nå. Klikke tinn på profilene til enkelte av Moderatorene, og jeg husker at enkelte hadde ikke postet et innelgg på over 2 år.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Slik det er nå er det vel bare Knut Erik og administrator som deler på å slette slike innlegg som dette:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... ght=#66084
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Alle moderatorer kan slette. Bare gi oss beskjed. vi prøver å overvåke siden så godt vi kan, men siden vi har jobber som krever sitt i 8 - 10 timer, hender det at det glipper. Innlegget du referete til er slettet.
Mvh
Kenneth
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

administrator skrev:Alle moderatorer kan slette. Bare gi oss beskjed. vi prøver å overvåke siden så godt vi kan, men siden vi har jobber som krever sitt i 8 - 10 timer, hender det at det glipper. Innlegget du referete til er slettet.
Mvh
Kenneth
Kan dette innlegget tolkes dithen at Moderator-crewet blir stående som det er? Det er m.a.o. ikke aktuelt å fjerne noen Mods, eller legge til nye?
Moderatorer: administrator, PeerGynt, oro2, Knut Erik, jole, Solar Plexsus
administrator: Du er aktiv, den er jo grei. :-)
PeerGynt: Skrev forrige innlegg i november 07. Før det skrev han 2 innlegg i august, og før det 1 innlegg i mai. Ingen aktivitet å skryte av.
oro2: Forrige innlegg: 25/03-06. Snart to år siden.
Knut Erik: Har vært ganske aktiv i senere tid, men har heller ikke postet innlegg siden november 07.
jole: Har skrevet ETT innlegg på forumet. Det var i august i fjor. Dette var attpåtil et spørsmål, der han ville ha hjelp til en oppgave. Hvorfor er han Moderator?
Solar Plexsus: Skrev et innlegg første juledag, men ellers virker det som han skriver i rykk og napp. Har skrevet mange innlegg, Har nesten 3% av forumets totale innleggsnummer, og har i snitt postet nesten 2 innlegg daglig, høy aktivitet.

Dette mener jeg er en objektiv vurdering, og det virker som om du, Kenneth, er ganske alene om dette her for øyeblikket. Jeg syns Markonan har et poeng, og stemmer for flere moderatorer :-)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er det egentlig et behov for flere moderatorer? Det er ikke så ofte det er et behov for å slette poster her inne, er bare noen tøffe ungdomsskolefjortiser som av og til må stikke innom for å kalle oss nerder, og de blir vel før eller siden tatt hånd om.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar