Bøker!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mymaths
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 05/11-2006 13:09
Sted: Aurskog

Er det noen bøker man kan jobbe med for å lære mer om det som er i 2Mx pensumet ?? (utenom 2Mx boka) Gjerne på engelsk. Eller må man da jobbe med bøker som omhandler enkelte temaer som derivasjon, eller intergral eller logaritmer. og slikt ??
Mathematics is a world, and I will explore it!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Kjøp deg en caluclus-1 bok, så har du gjort det meste.

akademika.no , gnist.no eller amazon.com bør gjøre jobben.

http://efnet-math.org/ har også bokanb.
mymaths
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 05/11-2006 13:09
Sted: Aurskog

Hva handler den boka om da ?
greit å vite før man bruker penger.. hehe :D

takk for informasjonen..
Mathematics is a world, and I will explore it!
mymaths
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 05/11-2006 13:09
Sted: Aurskog

søkte på calculus inne på akademika.no ... fikk 3 bøker opp
kan en som har peiling på disse bøkene også gjøre det og fortelle meg hvem som er å anbefale... husk at jeg går 2mx ....
Mathematics is a world, and I will explore it!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

http://www.akademika.no/vare.php?ean=9788200424338

Denne er på norsk, ergo lettere for en på 2mx.
mymaths
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 05/11-2006 13:09
Sted: Aurskog

hmmm... det har du selvfølgelig rett i.! men jeg driver å vurderer å studere matematikk i utlandet. Og da må det jo ha vært en klar fordel å ha lært seg de matematiske begrepene på engelsk?

Eller kan det være likesågreit å vente med det og heller gå for den norske nå ?
Mathematics is a world, and I will explore it!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

På høyere nivå foregår all matematikk stort sett på engelsk uansett, men når du går 2MX er det sikkert lettere å sette seg inn i det på norsk, men kan jo like gjerne vende seg til engelsk terminologi med en gang.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Generelt, når det gjelder grunnkunnskapene tror jeg IB-kursene "higher mathematics" (grunnleggende kalkulus + diff.likninger, komplekse tall, grunnleggende matematiske bevis, matriser og vektorer, sannsynlighetsrekning, statistikk) og tilleggsfaget "further mathematics" (videre statistikk, gruppeteori, tallteori, grafteori, matematisk analyse, videre diff.likninger, avansert euklidisk geometri) overgår 2mx og 3mx, og kursbøkene i de fagene kan jeg tenke meg kan tilfredsstille mye.

To bøker jeg kan sterkt anbefale i tillegg er:
(1) Jordan & Smith: Mathematical Techniques
(2) Mathematical Methods for Physics and Engineering

Begge bøkene er gode kilder til avansert kalkulus, vektorfelt og tensorer og andre spennende emner (les om dem på amazon) Av de to sistnevnte har jeg (1), og har såvidt begynt på den. Den er lettlest og velforklart, og jeg tror nok du veldig fort kan plukke opp den engelske terminologien. (Mesteparten av norsk terminologi er derivert fra den engelske uansett.) Dersom du er interesert i en litt mer grundig og dyptpløyende gjennomgang er bok (2) å anbefale, men den er til gjengjeld tyngre og mer kondensert.
mymaths
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 05/11-2006 13:09
Sted: Aurskog

boka om "further matematics virket interesang,,, men jeg er litt nervøs for å bestille bøker fra utlandet! Veit du om noen av disse kan fåes i norge ??
Mathematics is a world, and I will explore it!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

mymaths skrev:boka om "further matematics virket interesang,,, men jeg er litt nervøs for å bestille bøker fra utlandet! Veit du om noen av disse kan fåes i norge ??
Ingen grunn til å være nervøs.
mymaths
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 05/11-2006 13:09
Sted: Aurskog

hvor mye vil det koste i tillegg til boka å få sendt den a? er vel noe porto ting... som jeg ikke helt skjønner meg på.
Mathematics is a world, and I will explore it!
Svar