litt termofysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

jeg har en oppgave som lyder som følger.

Et kar med helt ubetydelig varmekapasitet inneholder 480 g av en væske. Vi varmer opp væsken med et elektrisk varmeelement på 150 W i 100 s. temperaturen øker da fra 16,5grader Celsius til 31,2 grader Celsius.
a) Bestem den spesifikke varmekapasiteten til væsken når vi ser bort fra varmetapet til omgivelsene.
b) Finn varmetemperaturen til omgivelsene når du får vite at væsken var benzen.

på a, har jeg gjort følgende:



[tex] Q = cm\Delta t[/tex]

[tex]15kJ = c\cdot0,48kg\cdot14,7^o C[/tex]

[tex]c = {{15kJ} \over {0,48kg\cdot14,7^o C}} = 2,13kJ/kgK[/tex]

på b har jeg kommet frem til dette:

[tex] Q = {{l\cdot m} \over {\Delta t}}[/tex]

[tex]Q = {{400\cdot480\cdot10^{ - 3} } \over {7,056}} = 27,72kJ[/tex]

er jeg kommet i havn her?....iflg en berømmelig fasit, burde det være 2,72kJ, men jeg får ikke det til å stemme....
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Er det andreklassepensum eller tredjeklassepensum? Virka litt forvirret av løsningsforslaget ditt :P
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

lodve skrev:Er det andreklassepensum eller tredjeklassepensum? Virka litt forvirret av løsningsforslaget ditt :P
godt spm ;)

går teknisk fagskole, så det er vel et sted imellom ville jeg tro.....

og jeg ser at jeg har lagt noe feil premisser inn i oppgave b, ikke at det løser problemet med å forstå oppgaven, mulig det heller er en annen måte å komme frem til et fornuftig svar..
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Mongoose skrev:
lodve skrev:Er det andreklassepensum eller tredjeklassepensum? Virka litt forvirret av løsningsforslaget ditt :P
godt spm ;)

går teknisk fagskole, så det er vel et sted imellom ville jeg tro.....

og jeg ser at jeg har lagt noe feil premisser inn i oppgave b, ikke at det løser problemet med å forstå oppgaven, mulig det heller er en annen måte å komme frem til et fornuftig svar..
og etter litt plundring med denne, så viser det seg jo at jeg kompliserte den ja....

jeg har jo i oppgave a beregnet at det var behov for 15kJ for å oppnå den temperaturen.

men når en får oppgitt benzen som væske, så har jo den sin spesifikke varmekapasitet....

setter jeg den verdien inn i Q=cm delta t

så får jeg jo hvor mye av energien jeg har brukt på å varme opp væsken, og ergo må resten være varmetap til omgivelsene......... :roll:
Svar