Reise

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
molly
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2009 19:14

Jeg skal ha prøveeksamen i matte, temaet mitt er "reise" jeg må ha oppgaver som er vanskelige, men som inneholder mange områder. Må minst få 5!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hvilke områder må du innom er kjekt å vite da...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
molly
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2009 19:14

vei/fart/tid
målestokk
prosent
brøk
kjøp og salg
rabatter
grafer og funksjoner
geometri
valuta
statistikk og sannsynelighet


jeg skal legge en plan for turen. jeg bestemmer hvor, hvor mange som reiser, fremkomstmiddel, overnatting, fininsiering..

jeg drar til tyrkia, vi blir 4 stykk, tar fly dit, ........

jeg har en ligning med 2 ukjente jeg har laget oppgave om om passasjerne i flyet.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Mange opplagte temaer her såklart.

Vei/fart/tid: Fart på flyet, bil, tog eller andre reisemetoder, og beregne tiden det tar med forskjellige lengder.

Målestokk; Kommer med det samme, beregne en reise, bruk et kart sin målestokk til å finne ut hvor lang reisen faktisk er, kan brukes da til å videre brukes til å beregne reisetid med fart.

Valuta: Omregning av valuta fra norsk til det de har i Tyrkia, ekstra avansert er å ta 2 forskjellige alternativer med litt forskjell i valutakurs og gebyr for å bytte penger, og beregne hvilket som er best ved forskjellige menger du skal bytte. Her kan du få inn grafer og funksjoner, lag en funksjon for hver av valuta handlene, og finne et skjæringspunkt.

Kjøp og salg: Vet ikke hva du skal ta med her, men er vell salg og kjøp av valuta, pruting, et eller annet. Om du går videre med valuta, kan du si at personen ikke brukte all valutaen, så han har noe igjen på slutten av reisen, hvor mye vil da personen tape på å veksle tilbake i forhold til å ha kjøpt det nøyaktige beløpet med en gang.

Rabatter: Jeg vil synes kvantums rabatter er typisk, hvor mye vil du spare med å ta med så så mange personer på reise, hotell, flermansromm i forhold til enkeltmansrom, kan ta med prosentvis hvor mye du sparer.

Statistikk og sannsynlighet: Vet ikke hva du har lært her, og kan være vanskelig å sette noe i perspektiv her: Om du ikke tar med 4 personer kunne du sagt noe med at det er en personalltur for en bedrift, statistisk sett blir 40 % eller noe med, og du er et vist antall personer, hva er sannsynligheten for at du blir et vist antall personer, kan ta dette med rabatter, hva blir sansynligheten for at dere er nok for å få rabatt.

Geometri: Vanskelig å si noe realistisk her også, men du kan ta lager plass i en bil eller noe, regn ut hvor mye plass det er, og hvor mye plass det er per person.

Håper noe hjalp, er en stund siden jeg hadde dette, så vanskelig å huske pensum og komme på veldig relative oppgaver.
molly
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2009 19:14

Jeg tror dette hjelper veldig ! :D bare det at jeg bare har 15 minutter til å framlegge det, skulle hatt mer kombinerte oppgaver :)
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 10/05-2008 16:46

Hehe, jeg hadde samme prøveeksamen, og temaet var reise =)

fikk faktisk 6 på den. Jeg har fortsatt oppgavene =)
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
Mattenabben
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/05-2011 13:29

åh, jeg skal ha matte prøvemuntlig snart og lurte på om noen kunne hjelpe meg ved å gi ideer eller sende en fremføring for å sammenligne? jeg har om reise: algebra og tall, geometri, måling og funksjoner
Solstråle

Zlatan skrev:Hehe, jeg hadde samme prøveeksamen, og temaet var reise =)

fikk faktisk 6 på den. Jeg har fortsatt oppgavene =)
Hei
Har du fortsatt oppgavene, lurte jeg på om du kunne sende dem. Jeg har tentamen og tema er reise. Vil ha noen vanskelige oppgaver å øve til. :)
sharujan23@gmail.com

Har prøvemuntlig i morra om tema reise men vet ikke hvordan jeg skal presentere
Svar