Induksjonsbevis

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
FredrikM
Poincare
Poincare

Let x be a real number such that x+x1 is an integer. Prove that xn+xn is an integer, for all positive integers n.
Usikker på om dette beviset holder:

For n=1 holder påstanden per definisjon. Antar den stemmer videre for alle n opp til n=k1. Skal vise at dette medfører at det stemmer for n=k.

ck1=xk1+x(k1)=x2k2+1xk1

La oss gange denne med c1 (som vi jo vet er et heltall):

ck1c1=x2k2+1xk1x2+1x=x2k+x2k2+x2+1xk=x2k+1xk+x2k2+x2xk

Den første delen av summen ovenfor er jo ck. Nå holder det å forklare at den andre delen må være et heltall. Vi forkorter:

x2k2+x2xk=xk2+x(k2)

Fra induksjonshypotesen ser vi at dette også må være et heltall, og dermed er også ck et heltall.

Påstanden er bevist.

- - -

Spørsmålet mitt er så; holder beviset?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann

I'd say yes,

men jeg ville forenklet, slik:

Del I
Formelen gjelder opplagt for n=0 og n=1

Del II
Anta at formelen gjelder for n=k2 og n=k1. Slik du har vist gjelder den dermed for n=k (Du behøver ikke anta at den gjelder for alle n opptil k1). Derfor gjelder formelen for alle positive heltall.
FredrikM
Poincare
Poincare

Finfint :)
plutarco wrote:Formelen gjelder opplagt for n=0 og n=1
Jeg har inntrykk av at med et "positive integer", så menes et heltall større enn null, altså 1,2,3... Men det er pirk. Lett å vise at formelen også gjelder for n=2.
Gustav
Tyrann
Tyrann

FredrikM wrote:Finfint :)
plutarco wrote:Formelen gjelder opplagt for n=0 og n=1
Jeg har inntrykk av at med et "positive integer", så menes et heltall større enn null, altså 1,2,3... Men det er pirk. Lett å vise at formelen også gjelder for n=2.
Jo, det er sant at positve heltall vanligvis er 1,2,3.. etc.

Problemet er at du sier at du antar at formelen gjelder for n=1,2,..,k-1 og bruker senere at den derfor gjelder for k-2. Men hvis k=2 vil jo k-2=0 og du har ikke spesifisert at den gjelder for n=0, så det var noe rart akkurat der i argumentasjonen... For at induksjonen skal gjelde må du derfor vise at den gjelder for 2 påfølgende heltall.
FredrikM
Poincare
Poincare

For at induksjonen skal gjelde må du derfor vise at den gjelder for 2 påfølgende heltall.
Selvfølgelig. n=1 og n=2 er lette å vise.

n=2:

(x1+x1)(x1+x1)=x2+2+x2
Trekker vi fra 2 her, får vi n=2, og dette er selvfølgelig et naturlig tall, siden for å få dette tallet, ganget vi sammen to naturlige tall (faktisk det samme).

Og dette fullfører beviset.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Fint!

Du hadde jo det hele under kontroll hele tiden, og det var ikke meningen å pirke, men den siste presiseringen var vel strengt tatt nødvendig.
FredrikM
Poincare
Poincare

Matematikk er litt pirk, så pirk i vei. (dessuten vil jeg bli perfekt! :roll: )
Gustav
Tyrann
Tyrann

FredrikM wrote:Matematikk er litt pirk, så pirk i vei. (dessuten vil jeg bli perfekt! :roll: )
Hehe, fin holdning;D
Post Reply