Bestem grensen
[tex]{\lim_{x \rightarrow 2} \frac{5x-10}{x^2-4} = \lim_{x \rightarrow 2} \frac{5(x-2)}{(x+2)(x-2)}=\lim_{x \rightarrow 2} \frac{5}{x+2} = \frac{5}{4}[/tex]
[tex]{\lim_{x \rightarrow 2} \frac{5x-10}{x^2-4} = {\lim_{x \rightarrow 2} \frac{\frac{d}{dx}[5x-10]}{\frac{d}{dx}[x^2-4]}={\lim_{x \rightarrow 2} \frac{5}{2x} = \frac{5}{4}[/tex]
Er dette bare et tilfelle, er kan en faktisk bruke derivasjon til og finne grense verdier på denne måten?
Lim tilfelle?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg ville sagt under tvil. På prøvene skal man jo vise at man behersker teknikkene man har lært. Og når det gjelder grenseregning på VGS, er det snakk om faktorisering, stort sett. Og det hopper man jo galant over når man bruker L'Hopital.ettam wrote:Selvsagt kan man bruke l'Hôpitals regel på vgs. Jeg hadde i hverfall godtatt det.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Jeg har spurt de tre forskjellige mattelærerene jeg har hatt på vgs og alle sa l'hopital var greit, samt at jeg kunne bruke det på eksamen.
Når oppgaven er "finn grenseverdien" eller "finn ved regning" uten at de spesifiserer hvilken teknikk man skal bruke har jeg fått inntrykk at det er greit uansett hvilken metode man bruker (forutsatt at "ved regning" så må man vise en utregning).
Men det kommer sikkert an på læreren.
Når oppgaven er "finn grenseverdien" eller "finn ved regning" uten at de spesifiserer hvilken teknikk man skal bruke har jeg fått inntrykk at det er greit uansett hvilken metode man bruker (forutsatt at "ved regning" så må man vise en utregning).
Men det kommer sikkert an på læreren.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]