Matte - Muntlig Eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nOFuel
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/06-2009 11:09

Hei, jeg har kommet opp i matte muntlig eksamen.
Mitt tema er ''Min første leilighet''
Og jeg kunne trengt litt hjelp til å lage noen oppgaver(emner nedenfor), hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe :D

Emner:
Målestokk
Areal/Volum
Prosent
Statistikk
Vei/Fart/Tid
Personlig økonomi
Funksjoner
Valuta
Kimanic
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 08/06-2009 11:01

aha, det er en vanskelig oppgave det der :/
0h n0es! O_o
taaanja
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 08/06-2009 11:13

nOFuel skrev:Hei, jeg har kommet opp i matte muntlig eksamen.
Mitt tema er ''Min første leilighet''
Og jeg kunne trengt litt hjelp til å lage noen oppgaver(emner nedenfor), hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe :D

Emner:
Målestokk
Areal/Volum
Prosent
Statistikk
Vei/Fart/Tid
Personlig økonomi
Funksjoner
Valuta

Jeg kom også opp i matte muntlig, og har om:
målestokk

areal, volum og masse
lån, lånetyper og lånebetingelser
prosent

og oppgeven er å bygge hus..
kan trenge hjelp jeg og.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

nOFuel skrev:Hei, jeg har kommet opp i matte muntlig eksamen.
Mitt tema er ''Min første leilighet''
Og jeg kunne trengt litt hjelp til å lage noen oppgaver(emner nedenfor), hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe :D

Emner:
Målestokk
Areal/Volum
Prosent
Statistikk
Vei/Fart/Tid
Personlig økonomi
Funksjoner
Valuta
Målestokk:
Sier seg selv. Han skal bygge noe og har en plantegning. Hvor stort er det på ekte hvis den er x cm lang på plantegningen?

Areal/volum:
Her må det være mye du kan finne på. Tenk på forskjellige ting i en leilighet du kan måle volumet og arealet av.

Prosent/økonomi/valuta:
Han har x antall kroner, leiligheten koster y kroner, hvor mye må han spare? Si at han tar lån med en gitt rente, hvor lang tid tar det å betale tilbake? Kjøper han leilighet i utlandet og må betale med annen valuta, kanskje? Kun fantasien setter grenser.

Vei/fart/tid:
Si at han skal på jobb. Lett å lage oppgaver da. Hvor lang tid bruker han til jobb, eller hvilken snittfart må han holde for å rekke jobben, eller hvor langt har han egentlig til jobben?

Statistikk og funksjoner:
Hva vet du om statistikk og funksjoner? Det er uendelig mange ting du kan gjøre her.

Pass på så det ikke blir for mye. Tiden går overraskende fort. Jeg husker da jeg kom opp i tiende. Vi trodde vi hadde alt for lite oppgaver, men det ble altfor mye. Det skal ikke mange oppgavene til før du er ferdig.
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Personlig økonomi:
Hinter vel til at du skal sette opp budsjett\regnskap uten noe mer hokuspokus!

Valuta:
Du kan sammenligne prisnivået på leiligheten med tilsvarende leiligheter i utlandet! Evt. inkorporere en ferie inn i et budsjett\regnskap.
Svar