Hjelp til enkel Tallregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Adaware
Cayley
Cayley

3(3-1)-(-4)(4-5)=

3(3-1) er sikkert 3x3-3=6? Da får jeg samme svar som kalkulatoren ihvertfall.

Men hvorfor får jeg en pluss verdi, er det fordi at det "egentlig" står +3(+3-1) som igjen blir 3 x 2?

Så prøver jeg -(-4)(4-5)= -4

Er det fordi at -(-4) egentlig er lik 4? (to like = +?)
Får da minus 4 som jeg da ganger med (4-5) som er -1 = -4?

Hvordan setter jeg det opp på en korrekt måte?

Er sikkert et lett spørsmål for dere dette men, alle sliter jo med forskjellige ting :lol:

Kan jo komme opp med det forslaget jeg har kommet frem til som jeg tror jeg korrekt oppsatt;

......3(3-1)-(-4)(4-5)
(3x3-3x1)-(4x4-5)
.............6-4=2

(prikkene kan dere ignorere, er bare for å vise hvordan jeg vil skrive det under hverandre)

Kommer mattelæreren til å le av dette, eller?
meCarnival
Riemann
Riemann

Dette er jo riktig det :)...

Hva går du og hvem er alle?

[tex]3 \cdot (3-1) - (-4) \cdot (4-5) =[/tex]

[tex]3 \cdot (2) - (-4) \cdot (-1) =[/tex]

[tex]6 - 4 = 2[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Adaware
Cayley
Cayley

Skjemmest nesten av å si det men går ingeniør skole der vi skal ha matte i en måned i strekk og vi skal høvle igjennom en masse kapitler i boka på den tiden. Er på en måte et forkurs. Vet at dette også er VG1 matte så postet det her :)

Med alle mener jeg at noen sliter med matte, noen sliter med biler, noen sliter med norsk etc etc :P
Av disse er matte min akilles...

Jeg kunne jo dette på rams en gang men er utrolig hva man glemmer på 5 år....
meCarnival
Riemann
Riemann

Hehe.. Nei, bare spørr og masse.. Jeg sliter i engelsk selv og fult klar over det, men klarer ikke å øve på det siden realfag er så mye mer morro å jobbe med... Sånn oppfriskningskurs.. Hvor skal du gå på ingeniør skole da? Linje osv?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Adaware
Cayley
Cayley

Jeg går Y-vei, du har sikkert hørt om lignende studie?

Går ut på at man kan komme inn på bestemte linjer ved at man har vg1 og vg2 pluss et fagbrev eller annen godkjent kompetanse. Går over 3 år slik som et vanlig ingeniør studie gjør men mye av de studieretningsfagene er byttet ut til fordel av f.eks matte og fysikk:)

Min ambisjon er egentlig å være middels, det tror jeg er et mål som er mulig for meg slik som jeg ser det nå. Matte var utrolig gøy på Vg1 men det var lettere da så det å få en god karakter var ikke så vanskelig.

Kommer nok en del spørsmål til etterhvert, setter virkelig pris på at det er slike forum som dette tilgjengelig :D
Post Reply