Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
I ei kjegle er radien i grunnflaten 42,2 og høyden er 92,1. Inni kjegla er det plassert en pyramide med kvadratisk grunnflate. Pyramiden er så stor som mulig.
a. Hvor lange er sidene i grunnflaten?
(fasit: 59,7)
b. Hvor stort er volumet av pyramiden?
(fasit: 109 dm^3)
Kan noen vise meg utregningen? Takk for alle svar )
Har du tegnet figur? Jeg spør fordi løsningen er igrunn ganske åpenbar om du tegner en figur. Spesielt om du så tegner en hjelpe-linje
Oppgaven er egentlig ikke så veldig vanskelig, derfor vil jeg prøve å få deg til å tenke litt selv først, så får jeg heller komme med bedre hint om du står helt fast
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Har tegnet.. Men hvordan regner man ut når det blir åpen plass både i grunnflate og i høyden. Siden piramiden er rett vil den ikke dekke den runde og spisse kjegla. Den vil ikke bruke hele radien * 2 hvor å oppnå maksimal volum i bunnen av av kjegla men litt av den.