Hei
Skal begynne på NTNU siv.ing. Driver å regner på oppfriskningskursoppgaver fra 2008.
Har fått til alle oppgavene unntatt 1 og 2.
De ligger ute på:
http://www.math.ntnu.no/emner/oppfrisk/ ... t/test.pdf
Hadde vært genialt om noen kunne ha tatt seg tid til å vist meg utregningen på disse to oppgavene. Er dårlig på slik potensregning.
Fasit ligger på:
http://www.math.ntnu.no/emner/oppfrisk/ ... g_test.pdf
På forhånd tusen takk
Oppfriskningskurs 2008 - utregning
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg kan ta oppgave nr. 2
[tex]\frac{1}{3^{n-1}}+\frac{1}{3^{n+1}}+\frac{1}{3^{n+3}}\\ 3^{-n+1}+3^{-n-1}+3^{-n-3} \\ 3\cdot 3^{-n}+\frac{1}{3} 3^{-n} + \frac{1}{27}3^{-n} \\ 3^{-n}(3+\frac{1}{3}+\frac{1}{27}) \\ 3^{-n}(\frac{81+9+1}{27\cdot 3^n}) = \frac{91}{27\cdot 3^n} = \frac{91}{3^{n+3}}[/tex]
Noe sånt kan jeg tenke meg
[tex]\frac{1}{3^{n-1}}+\frac{1}{3^{n+1}}+\frac{1}{3^{n+3}}\\ 3^{-n+1}+3^{-n-1}+3^{-n-3} \\ 3\cdot 3^{-n}+\frac{1}{3} 3^{-n} + \frac{1}{27}3^{-n} \\ 3^{-n}(3+\frac{1}{3}+\frac{1}{27}) \\ 3^{-n}(\frac{81+9+1}{27\cdot 3^n}) = \frac{91}{27\cdot 3^n} = \frac{91}{3^{n+3}}[/tex]
Noe sånt kan jeg tenke meg

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Hmm.. Noe er rart med løsningen min.
Edit:
Jeg tror jeg konkluderer med at den er ok. Jeg begynte å tenke da jeg gikk hjem fra jobb, og lurte på hvorfor jeg ikke kunne stryke 3^4 mot 3^3, helt til jeg innså at 3^4 [symbol:ikke_lik] 91
Edit:
Jeg tror jeg konkluderer med at den er ok. Jeg begynte å tenke da jeg gikk hjem fra jobb, og lurte på hvorfor jeg ikke kunne stryke 3^4 mot 3^3, helt til jeg innså at 3^4 [symbol:ikke_lik] 91

Last edited by Dinithion on 08/08-2009 23:08, edited 1 time in total.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
[tex]\frac{1-\frac2x}{\frac{2}{x^2}-\frac{4}{x^3}}=\frac{x^3-2x^2}{2x-4}=\frac{x^2(x-2)}{2(x-2)}=\frac{x^2}{2}[/tex]
Starter med å multiplisere med [tex] x^3[/tex] over og under brøkstrek.
Siden [tex] (x-2)[/tex] er felles faktor i teller og nevner faller disse bort.
Starter med å multiplisere med [tex] x^3[/tex] over og under brøkstrek.
Siden [tex] (x-2)[/tex] er felles faktor i teller og nevner faller disse bort.
Takk for svar. Nå ser jeg også at jeg har regnet feil på oppgave 10.
Skjønner at jeg må tolke funksjonen.
Det jeg har gjort er først å bruke brøkregelen for derivasjon.
Da har jeg fått:
y'=3x^2 +4x -2
Er dette riktig?
Kan noen hjelpe meg videre?
Skjønner at jeg må tolke funksjonen.
Det jeg har gjort er først å bruke brøkregelen for derivasjon.
Da har jeg fått:
y'=3x^2 +4x -2
Er dette riktig?
Kan noen hjelpe meg videre?