Dobbeltintegral, polar...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

meCarnival
Riemann
Riemann

God natt 8-)

[tex]e^{x^2+y^2} dy dx[/tex]

skrevet på polarkoordinater? Hvordan?

Jeg har prøvd meg litt og beste er vel

[tex]recos^2\theta \cdot resin^2\theta dr d \theta[/tex] men føler jeg er SKIKKELIG på jordet eller passe trøtt...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann

[tex]x^2+y^2=r^2[/tex] og [tex]dxdy=rdrd\theta[/tex]
meCarnival
Riemann
Riemann

altså typ [tex]e^{r^2}r dr d \theta[/tex] ?
Ingeniørmatematikk IV
espen180
Gauss
Gauss

ja.
meCarnival
Riemann
Riemann

[tex]\int_0^1\int_0^{\sqrt{1-x^2}}e^{x^2+y^2}dydx \Rightarrow \int_0^{\sqrt{1-x^2}} \int_0^1 re^{r^2} dr d \theta \Rightarrow \frac{e^{\sqrt{1-x^2}}-1}{2}[/tex]

Svar: [tex]\frac{\pi}{4}(e-1)[/tex]

I skrivende stund så tror jeg at jeg må gjøre om y-grensen pga jeg gjør om til polarkoordinater.. Så det når jeg førte inn her og ligger noe der kanskje :P... Det får jeg se på i morgen, men ser ikke helt hvordan jeg skal utføre det...
Ingeniørmatematikk IV
FredrikM
Poincare
Poincare

Grensene må selvsagt også gjøres om. Husk at [tex]x=r\cos(\theta)[/tex].
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
meCarnival
Riemann
Riemann

Ja, det vet jeg, men får til riktig bytte av grensene for det... Tydeligvis glemt det..

Har jo [tex]y=\sqrt{1-x^2}[/tex], prøvde å sette inn, men blir jo et bilt uttrykk å sette videre inn da? fordi jeg må jo ha mhp theta ut igjen...
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann

Beskriv området du skal integrere over...
meCarnival
Riemann
Riemann

Oppgave lyder:

b) Lag en skisse i xy-plan (z=0) av det integrasjonsområdet som anvendes i følgende dobbeltintegral:

[tex]I = \int_0^1\int_0^{\sqrt{1-x^2}}e^{x^2+y^2} dy dx[/tex]

c)
Bruk så polarkoordinater til å bestemme integralet I.

- Jeg holder på med c pga beregninger, men tar imot tips på tegningen i b.. Kalkisen min klarer ikke å tegne den [tex]e^{x^2+y^2}[/tex] grafen.. Skjønner hvilket område jeg tar med i y og x retning, men vet ikke hvordan grafen ser ut... Jeg prøvde også å få noe ut av wolfram, men tror det ble for mye eller så skriver jeg inn feil... Får å se hvordan grafen til funksjonen min ser ut...
Ingeniørmatematikk IV
meCarnival
Riemann
Riemann

Lest om omgjøring og ingen eksempler i denne gata i boka... Er vel denne jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal gjøre det...

Har:
[tex]x^2+y^2=r^2[/tex]
[tex]x = rcos\theta[/tex]
[tex]y = rsin\theta[/tex]
[tex]\int\int_Df(x,y)dA = \int_{\alpha}^{\beta}\int_{h_1(\theta)}^{h_2(\theta)}f(rcos\theta, r sin \theta) r dr d\theta[/tex]

[tex]D = \{ (r, \,\,\theta)\| \alpha \leq \theta \leq \beta, \,\,\, h_1\theta \leq r \leq h_2\theta \}[/tex]

Noe jeg overser eller? :?
Ingeniørmatematikk IV
espen180
Gauss
Gauss

Om jeg ikke er helt på jordet blir grensene slik:

[tex]y:\, 0,\sqrt{1-x^2} \\ x:\, 0,1[/tex] gjøres om til [tex]r: \, 0,1 \\ \theta: \, 0,90^\circ[/tex].

Som du vet er [tex]y=\sqrt{r^2-x^2}[/tex] og [tex]x:\,0,1[/tex] begrenser oss til første kvadrant.
espen180
Gauss
Gauss

[tex]r^2=x^2+y^2 \Leftrightarrow y=\sqrt{r^2-x^2}[/tex]

Øvre grense for y er lik [tex]\sqrt{1-x^2}[/tex]. Sammenligninger gir oss at integrasjonsområdet er en sirkel med radius 1, altså må vi integrere langs radiusen fra 0 til 1.

[tex]x=r\cos\theta \\ r=1 \\ x=\cos\theta[/tex]

x integreres fra 0 til 1.

[tex]\arccos 1=0 \\ \arccos 0 = \frac{\pi}{2}\,rad=90^\circ[/tex]

Altså skal [tex]\theta[/tex] integreres fra 0 til 90 grader.

Slik ser jeg det.
meCarnival
Riemann
Riemann

Jeg tok x'n, men ikke y'n... Greit å skjønne dette, siden det sikkert ikke er siste gang jeg skal gjøre dette...
Ingeniørmatematikk IV
espen180
Gauss
Gauss

Se det jeg sier om sirkelen og radiusen. Faktum at [tex]y=\sqrt{1-x^2}[/tex] sier oss at dette er en sirkel. Plot denne funksjonen i Geogebra eller på grafisk kalkulator el. noe og overbevis deg selv om at dette er sant.

"Hva med y?" spør du. Som du ser, inngår y i ligningen over. Det er selve forholdet mellom x og y over som sier os at dette er en sirkel, så jeg overser slett ikke y. Om du ville, kunne du skrevet om grensene til

[tex]x:\, 0, \sqrt{1-y^2} \\ y:\, 0,1[/tex]

og fått samme resultat. (Ser du hvorfor?)
meCarnival
Riemann
Riemann

Ja, jeg forstod y'n når du skrev det over.. fremgangsmåten jeg lurte på.. men ser at vi skal holde oss til første kvadrant, men jeg tenker også på [tex]e^{x^2+y^2}[/tex] det er vel ingen sirkel?

siste post
[tex]r^2 = x^2 + y^2 \Rightarrow y = \sqrt{r^2-x^2} \,\,V\,\, x = \sqrt{r^2-y^2} [/tex]
?

Men jeg skjønner omformingen, og når du gjør til [tex]x = \sqrt{r^2-y^2}[/tex] følger du y-aksen fra 0 -> 1, pga r = 1 uansett i sirkelen...
- Er det riktig oppfattet?

Men det er noe som er uklart her fortsatt... Det som gjøres med omformingen av x i stad? når du sier vi må holde oss til første kvadrant?
Ingeniørmatematikk IV
Post Reply