Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Selv er jeg ganske ny her på forumet og er relativt fersk i 3MX og. Kjenner ingen som er god i matte så er begrenset med hjelp i vennekretsen hehe
Dette er den greinen hvor jeg føler meg svakes så løsningsforslag hadde vært supert.
Vi vet at ulikheten stemmer hvis og bare hvis en og kun én ev telleren eller nevneren er negativ.
Når du har funnet intervallene når hver av telleren av nevneren er negativ, kan du bruke dette til å finne intervallene der teller er positiv og nevner er negativ, og intervallene der nevner er positiv og teller er positiv.
Skjønner du åssen du kan angripe problemstillingen nå?
espen180 wrote:Løs ulikheten for telleren og nevneren for seg.
Vi vet at ulikheten stemmer hvis og bare hvis en og kun én ev telleren eller nevneren er negativ.
Når du har funnet intervallene når hver av telleren av nevneren er negativ, kan du bruke dette til å finne intervallene der teller er positiv og nevner er negativ, og intervallene der nevner er positiv og teller er positiv.
Skjønner du åssen du kan angripe problemstillingen nå?