Deling av linjestykke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Boken gir lite forklaringe, så kunne noen forklart meg hvordan jeg deler et linjestykke i forskjellige biter. Ved hjelp av konstruksjon

Et linjestykke er [tex]AB[/tex] der [tex]AP[/tex] der AB i forholdet [tex]3:7[/tex]
Skal slenge opp en tegning der man kan se hva jeg har prøvd.
ettam
Guru
Guru

Se her.

Du deler selvsagt inn i 10 deler og trekker ned kun den "tredje linja" (evt. "sjuende"). Litt krøkkete forklart, men du får det sikkert til.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Var nok til dårlig til å forklare hva jeg er ute etter.

Om jeg bare kan dele linjestykke på la oss si ti, kan jeg likegjerne bare bruke linjalen til å dele opp linjestykket... Det jeg er ute etter er en måte å dele et linjestykke på uten bruk av linjal. Altså du kan streke opp rette linjer, men ikke måle opp avstander med passeren...

Det å dele opp et linjestykke med linjal er jo ekstremt enkelt...
ettam
Guru
Guru

Da tror jeg du må se på animasjonen en gang til, fordi det er det du spør om den nettopp viser.

Linjalen brukes kun til å tegne rette linjer, passeren (engelsk:compass) brukes til å dele linja i fem like deler.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

"Set the compass on A, and set its width to a bit less than one fifth of the length of the new line."

Som i mine ører blir. Bruk linjalen til å sette passeren sin avstand til 1/5 av lengden til linjestykke. Filmen forklarer IKKE hvordan jeg uten linjal kan finne 1/5 av et linjestykke. Bare at jeg kan bruke en linjalen til å finne det ut... Så hvordan klarer jeg helt uten linjal å dele opp et linjestykke i 5 like store biter...

Tror nemlig ikke at det er jeg som tar feil her, men det kan jo være. Om jeg likevell skulle ha brukt en linjal kunne jeg bare delt opp linjestykke direkte uten bruk av passer...
ettam
Guru
Guru

Dette du siterer er ment for å få konstruksjonen litt lettere/enklere å få til.

Du skal sette av cirka en femtedel. Ikke måle på en linjal.

Prøv det selv, følg beskrivelsen helt bokstavelig. Prøv også å overdrive med å bruke f.eks. cirka dobbelt så mye som cirka en femtedel. Da vil du få det til, men konstruksjonen blir litt "skjev". Men du vil likevel få det samme resultatet. (Linja deles i fem like deler). Altså er det for å få en pen/enkel konstruksjon man sier cirka (eller litt mere enn) en femtedel.

Ok?
ettam
Guru
Guru

Se her: http://whistleralley.com/construction/c8.htm

Det er samme konstruksjonen, men de bruker ikke samme "uheldige" ordvalget som du har problemer med. De forklarer bedre hva de gjør, og beviser faktisk samtidig at dette er en "ekte" konstruksjon.

Prøv også å google: dividing line in equal parts
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Dao var denne i boks, takk for hjelpen. Logisk tekning fungerer ikke i geometri, prøving og feiling er tingen.
Post Reply