okey, jeg trenger hjelp! (fysikk2)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
2fast4you
Cayley
Cayley

Jeg skal ha fysikk eksamen 2des, og trenger hjelp. Sitter og gjør fysikk hele dagen og det blir et par oppg. jeg ikke skjønner. Så? jeg kommer til dere , hadde vært driit kjekt om noen av dere forklarer "hvordan" man kommer fram til svaret!

Tusen hjertelig takk!

oppg1.
En skøyteløper går gjennom svingen med konstant banefart 8,0m/s. Hun bruker da 10,0 s på å komme gjennom svingen- dvs. på å gå en halvsirkel. Hva er verdi og retning for gjennomsnittakselerasjonen i
a) hele svingen?
b) den første halvdelen av svingen?

a) svar: 1,6m/s^2 i samme retning som sluttfarten
b) svar: 2,3m/s^2 rettet mot sentrum av sirkelen

oppg2.
En programmerer har lagd en animasjon der en prikk beveger seg på dataskjermen. parameterframstillingen av bevegelsen er
x(t)=2,5cm/s^2*t^2+4,0cm
y(t)= 5,0cm/s*t

a) Bestem verdi og retning for gjennomsnittsfarten til prikken i tidsintervallet (1s,2s)
b) Finn momentanfarten til prikken ved tidspunktene t= 0s,t=1s,t=2s

a) svar: 9,0 cm/s 34 grader med x aksen
b) svar: 5 cm/s 90 grader med x aksen, 71cm 45 --//-- & 11 cm/s 27 --//--

oppgave.3
Et robotkjøretøy <<Robbe>> blir landsatt på et flatt område på overflaten til planeten Mars. Vi beskriver bevegelsen til Robbe i et koordinatsystem med origo i landingsstedet. Parameterframstillingen for bevegelsen er

x(t) = 2,0m - 0,25m/s^2*t^2
y(t) = 1,0m/s*t - 0,025m/s^3*t^3

a) Finn koordinatene til Robbe og avstanden fra landingsstedet når det har gått 2,0s
b) Finn verdien av Robbes gjennomsnittsfat i tidsintervallet fra t=0 til t=2,0s
c) Finn farten til robbe som funksjonen av tida og bestem veriden av farten ved tidspunktet t=2,0s

a) svar:(1,0m,2,2m) 2,4m
b) svar: 1,2m/s
c) svar: Vx(t) = -0,50m/s^2*t
Vy(t) = 1,0m/s + 0,075m/s^3*t^2, 1,6m/s

oppgave.4
En stein blir kastet med en vinkel på 30 grader med x-retningen. Startfarten i O(rigo) er 21,7m/s. På toppen av banen i A, er farten horisontal og lik 18,8m/s

a) finn fartsendringen (trekantegnV) fra O til A
b) finn også gjennomsnittsakselerasjonen fra O til A når turen til toppen tok 1,1s

a) svar: 11m/s rett ned
b) svar: 9,9m/s^2 rett nedover

Takk igjen!
Vektormannen
Euler
Euler

Hvor mye har du fått til selv? Jeg kan komme med noen hint, men jeg tror ikke noen her er interessert i å regne ut alt for deg.

1) Gjennomsnittsakselerasjon er definert som [tex]\vec{\bar{a}} = \frac{\vec{v_2}-\vec{v_1}}{t_2 - t_1}[/tex]

Du vet [tex]\vec{v_1}[/tex] (8m/s i retning inn mot svingen) og du vet [tex]\vec{v_2}[/tex] (8m/s i retning ut av svingen), og du vet tidspunktene der skøyteløperen har disse hastighetene. Du skal ha lært å legge sammen vektorer i R1.

2)
I a) bruker du at [tex]\vec{\bar{v}} = \frac{\vec{s}(t_2) - \vec{s}(t_1)}{t_2 - t_1}[/tex], der [tex]\vec{s}(t) = [x(t), y(t)][/tex].

I b) må du finne et uttrykk for [tex]\vec{v}(t)[/tex]. Har du noen idé om hvordan du kan gjøre det? Du har en funksjon for posisjonen til noe, og du ønsker å finne en funksjon for farten i denne posisjonen. Ringer det noen bjeller?

3)
Denne er nesten helt lik 2) når det gjelder fremgangsmåte, så om du får til 2) tror jeg du klarer denne. :)

4)
Siden hastighetene er i forskjellige retninger, må du bruke vektorer. Du har at [tex]\Delta \vec{v} = \vec{v_A} - \vec{v_O}[/tex] (farten i A minus farten i O.) Tegn en figur der du tegner de to vektorene med samme startpunkt. Vektoren fra pilspissen til A og ned til pilspissen til O, er [tex]\Delta \vec{v}[/tex].

b) Bruk at [tex]\vec{\bar{a}} = \frac{\vec{v_A} - \vec{v_O}}{\Delta t}[/tex].

Hvis du kan komme med det du har gjort og hvor det stopper opp, er det lettere å hjelpe deg videre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply