hvordan faktorisere et andregrads utrykk?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Om du har [tex]ax^2+bx+c=0[/tex], så har den de to løsningene
[tex]x_1= \frac{-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex] og [tex]x_2=\frac{-b-\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex].
Da kan du faktorisere den som [tex]ax^2+bx+c=a(x-x_1)(x-x_2)[/tex].
[tex]x_1= \frac{-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex] og [tex]x_2=\frac{-b-\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex].
Da kan du faktorisere den som [tex]ax^2+bx+c=a(x-x_1)(x-x_2)[/tex].
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
De brøkene der er helt uleselig. Dvs, ikke helt uleselig, men mange orker ikke sette seg ned å analysere hva du prøver å formidle.
Jeg foreslår at du skriver de om ved hjelp av parenteser.
f.eks. for en brøk som ser slik ut:
[tex]\frac{a+b}{c+d}\cdot\frac{e-f}{g-h} - \frac{i+j}{k}[/tex]
Kan du skrive:
(a+b)/(c+d) * (e-f)/(g-h) - (i+j)/(k)
Altså at du nøster sammen hvert produkt/kvotient i egne parenteser. Det beste er jo selvfølgelig å lære seg LaTeX
Jeg foreslår at du skriver de om ved hjelp av parenteser.
f.eks. for en brøk som ser slik ut:
[tex]\frac{a+b}{c+d}\cdot\frac{e-f}{g-h} - \frac{i+j}{k}[/tex]
Kan du skrive:
(a+b)/(c+d) * (e-f)/(g-h) - (i+j)/(k)
Altså at du nøster sammen hvert produkt/kvotient i egne parenteser. Det beste er jo selvfølgelig å lære seg LaTeX

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Gang med fellesnevner! Brøken til venstre har (x-3) i nevner, og det har også den til høyre. Gang den med venstre derfor med (x-1) så får du fellesnevner. Legg sammen og se hva du får.2 wrote:takker for svar:)
faktoriserte og da fikk jeg
__2__ -__(x+1)____
(x-3) - (x-3)(x-1)
i fasiten står det at svaret skal bli__1__
x-1
det er nå jeg sliter. hvordan skal jeg trekke de to brøkene sammen slik at svaret blir __1_ ?
.................x-1
kan ikke se noen måte og forkorte. men kanskje og utvide brøken??
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)