Sum av sinuser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
drgz
Fermat
Fermat

Prøver å hjelpe en venn med et ligning.

Hvis man har

[tex]\sum_{i=0}^N\sin(a_i)=0[/tex],

der [tex]a[/tex] er et sett med vinkler. Kan man si at for at dette skal stemme, så må settet inneholde alle positive og negative verdier av vinklene i settet?

Type,

hvis settet a er gitt av [tex]a_1 = 7\pi/16, a_2 = 9\pi/16[/tex], så også [tex]-7\pi/16[/tex] og [tex]-9\pi/16[/tex] også være en del av settet?

Etter litt kjapp triksing kommer jeg fram til

[tex]\sum_i \sin(a_i/2)cos(a_i/2) = \sum_i \sin(-a_i/2)\cos(a_i/2)[/tex],

men vil det være det samme som det over?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Vel, et moteksempel er jo

[tex]\sin(\frac{\pi}{4})+\sin(\frac{\pi}{4}+\pi)=0[/tex]
drgz
Fermat
Fermat

plutarco wrote:Vel, et moteksempel er jo

Hehe, det er sant ja. Av en eller annen grunn tenkte jeg vinkler størr enn pi som negative, men i ser nå jeg heller burde skrevet [tex]a_i \pm \pi[/tex].
Gustav
Tyrann
Tyrann

claudeShannon wrote:
plutarco wrote:Vel, et moteksempel er jo

Hehe, det er sant ja. Av en eller annen grunn tenkte jeg vinkler størr enn pi som negative, men i ser nå jeg heller burde skrevet [tex]a_i \pm \pi[/tex].
Ok, men du kan vel ikke si noe slikt heller.

Et annet moteksempel er jo

[tex]\sin(\frac{\pi}{6})+\sin(\frac{\pi}{6})+\sin(-\frac{\pi}{2})=0[/tex]

Hva er den opprinnelige oppgaven?
drgz
Fermat
Fermat

Etter hva jeg har forstått skal det beregnes en Cramer-Rao Lower Bound for en estimator. Han som jobber med dette har kommet fram til et uttrykk som stemmer bra med simuleringer osv, men han mener at han bør ha en entydig løsning på [tex]\sum_{i=1}^N \sin(a_i) = 0[/tex], dvs kunne bevise hvordan settet med vinkler må være for at ligningen skal stemme.

Så spørsmålet er om det går an eller ei.
Gustav
Tyrann
Tyrann

La [tex]\vec{x}=\langle x_1,x_2,...,x_N\rangle[/tex] være en vektor i [tex]R^N[/tex].

[tex]\sum_{i=1}^N \sin(x_i)=0[/tex] så

[tex]x_1=-\arcsin(\sum_{i=2}^N\sin(x_i))[/tex] og løsningene må ligge på den parametrisert flaten

[tex]\vec{x}=\langle -\arcsin(\sum_{i=2}^N\sin(x_i)),x_2,...,x_N\rangle[/tex]

Noe mer enn dette ser jeg ikke at vi kan konkludere med...
drgz
Fermat
Fermat

Takker for hjelpen. Skal sende det videre, så kan han se selv om det er er nok for beviset hans eller ei. Sier i fra hvis han finner det nyttig!
Post Reply