Trippelintegral, grenser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Er det noen som har noen gode tips i hvordan man setter grenser for trippelintegraler? Jeg har store problemer med å se hvordan grensene skal være, endatil jeg tegner figur. Et eksempel:

Finn [tex]\iiint\limits_T x dV[/tex] hvor T er "tetrahedron" (usikker på norsk ord) bundet av planene x = 1, y = 1, z = 1 og x + y + z = 2.

Skisse:
Image
Ble litt lite, her er link: http://bildr.no/view/760798

Jeg tenker slik:
itererer først i z-retning, og får setter grensene fra 0 til 2-x-y

Så tenkte jeg å iterere i y-retning. Der klarer jeg ikke komme til enighet med meg selv hva som er mest logisk. Ser jeg på xy-planet virker det logisk å sette grensene fra 0 til 1, ser jeg på toppen av figuren, som virker mest logisk, ville jeg hatt grensene fra 0 til 1-x.

Jeg holder på den siste, fordi om jeg projiserer figuren til xy-planet så får jeg den grensen.

Men, så utfører jeg nevnte integral, og vips. Feil svar. Uansett grenser :P

Utregning om det er nødvendig:
[tex]\iiint\limits_0^{2-y-x} x dzdA = \iint\limits_0^{1-x} x(2-y-x) dydx = \int\limits_0^1 \left[ x(2-x)y-\frac{xy^2}{2} \right]\limits_0^{1-x}dx \\ =\int_0^1 x(2-x)(1-x)-\frac{x(1-x)^2}{2} dx = \int_0^1 \frac{x^3}{2}-2x^2-\frac{3}{2}x dx \\ = \left[ \frac{x^4}{8}-\frac{2x^3}{3}-\frac{3x^2}{4}\right]_0^1[/tex]

Så, har dere noen tips til disse grensene? Finnes det en feilsikker måte å finne disse eller må man tegne tegning og analysere den?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
fish
von Neumann
von Neumann

Her ser det ut til at du bør dele opp integralet i to:

[tex]\iiint_T xdV=\int_0^1\int_0^{1-x}\int_0^1xdzdydx+\int_0^1\int_{1-x}^1\int_0^{1-x-y}xdzdydx[/tex]

Det første integralet er over legemet der du har en flat trekant som øvre begrensning, mens det siste er integralet over legemet under skråplanet.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Ok, takk skal du ha :)
Ikke rart jeg ikke helt klarte bestemme meg. Jeg trodde det stort sett i alle oppgaver skulle gå an å få banket det igjennom ett integral om man valgte riktige grenser :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Post Reply