Vektorreggning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Image

A) Parameterfremstilling for l er funnet.
B) AB vektor og parameterfremstilling for m er funnet.
C) For å finne parameterfremstillingen til n, vet jeg at koordinatene til b skal brukes (-1,1,5). Men for å finne det siste, hva må jeg gjøre da?

Har regnet ut vektorproduktet på [0,2,-2]x[AB] og fikk [-4,-4,-4] Den ligner jo litt, kanskje jeg er på rett vei? Vektorproduktet står jo vinkelrett på [0,2,-2] og [AB].

Fasiten sier:

x=-1+t
y=1+t
z=5+t
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, da er du nesten i mål!

Da har du en retningsvektor, [-4,-4,-4], og et punkt linja skal gå gjennom (B). Du kan fint bruke den retningsvektoren der, men det er vanlig å skrive retningsvektoren så enkelt som mulig. Her er -4 en faktor i alle komponentene, så vektoren [1,1,1] vil ha retning langs samme linja, bare i motsatt retning av [-4,-4,-4], og 1/4 så lang. Bruker du denne vektoren, får du samme svar som fasiten.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Supert Vektormannen! Da skjønte jeg litt mer. Kan være lurt å få forklart ting, istede for å bare sitte og fylle inn tall i formler uten å vite hva det fører til. Uansett, tusen takk! :)

Etter vi begynte med vektorregning, skjønner jeg mer av profilbilde og kallenavne ditt. Hehe, :)
Post Reply