Jeg har bare et lite spørsmål angående contour integraler.
I boken har jeg hittil blitt presentert for to forskjellige måter å løse slike integraler på. Den ene er å bruke en parametrisering. F.eks:
La C være kurven:
z = 3e^(iθ) (0 < θ < [symbol:pi])
fra punktet z = 3 til punktet z = -3.
Integrer f(z) = z^(1/2)
Gjennom parametrisering benytter man at
I = [symbol:integral] f[z(θ)]z'(θ)dθ
Dette gir så svaret.
En annen måte å løse overnevnte oppgave på er å direkte ta den antideriverte til [symbol:integral] (z^(1/2))dz
Da må vi imilderitd passe på branch cuts. Det gitte integralet vil f.eks. ikke være gyldig dersom vi befinner oss i branchen 0 < arg z < 2 [symbol:pi] (ettersom funksjonen da har en singularitet ved z = 3). Ved å definere en ny branch:
- [symbol:pi] /2 < arg z < 3 [symbol:pi] /2
kan vi imidlertid løse i vei direkte. Begge fremgangsmåtene gir samme svar.
Jeg behersker fint begge disse metodene, men synes den første fremgangsmåten er klart lettere enn den siste. Ikke minst fordi vi hele tiden må passe på branch cuts i sistnevnte metode. I tillegg blir den antiderverte ofte mer omfattende med andre metode.
Det jeg imidlertid lurer på er:
Er det slik at man alltid kan velge hvilken av disse metodene man vil bruke? Boken presenterer disse metodene i to forskjellige seksjoner, hvor det selvsagt står spesifisert i hver seksjon at man kun skal bruke den metoden som er gjeldende for den aktuelle seksjonen til å løse oppgavene som følger med. Men er det slik at alle oppgaver som kan løses med den ene fremgangsmåten også kan løses med den andre? Eller finnes det funksjoner hvor kun en av metodene vil funke? Jeg er nemlig litt redd for å støte på f.eks. eksamensoppgaver hvor jeg skal løse et integral, og det ikke står spesifisert konkret hvilken fremgangsmåte av disse to som skal brukes

Merk: Dette er de eneste integrasjonsmetodene jeg hittil har lært. Jeg vet at etter hvert vil jeg lære andre ting som f.eks. Cauchy-Goursat, residuer, etc. Mitt spørsmål gjelder derfor kun de to fremgangsmåtene som jeg har beskrevet over.