Kostnadfunksjon: Grensekostnad og optimal enhetskostnad

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hvis jeg har en kostnadsfunksjon f.eks:
K(x)=0.01x^2+200x+10^5

Hvis jeg skal avgjøre ved derivasjon hvilket produksjonstall som gir lavest enhetskostnad, hva gjør jeg da?

Jeg har derivert, men fikk da K'(x)=0.02x+200 som jeg ikke skjønner noe av. Jeg skjønner hva den deriverte sier, men ikke om enhetskostnaden. Sikkert et dumt spørsmål, men men.

Likedan skal jeg finne et utrykk for grensekostnaden som funksjon av x.

Finnes det noe formel for dette? D gjør d helt sikkert, men noen som gidder å gi dem til meg?

På forhånd takk...
Gjest

Enhetskostnaden E(x) er gitt ved formelen E(x)=K(x)/x=0.01x+200+10[sup]5[/sup]/x. Deriverer du denne funksjonen, finner du at E´(x)=0,01-10[sup]5[/sup]/x[sup]2[/sup]. Så E´(x)=0 når x=1000[rot]10[/rot].[rot][/rot], dvs. x=3162 (har rundet av til nærmeste naturlige tall). Denne produksjonsmengden gir altså lavest enhetskostnad.

Grensekostnaden er definert som den deriverte av K(x), altså K´(x).
Gjest

glemte du en X der? 0.01x+200+10^5? litt derivert og noe ikke? :? Den skjønte jeg ikke... Ellers, takk for formelen..
Gjest

E(x) = K(x) dele på x

det er ikke det samme som å derivere derfor er det noen x-er som faller bort (i de to første leddene toror jeg det var) og det siste blir 10^5/x
Gjest

Ahh... Nå skjønte jeg det...
Gjest

hvor fikk du -10^5? blir d ikke +10^5?
Gjest

Minustegnet kommer fra derivasjonen av 1/x. Det er nemlig slik at (1/x)´ = (x[sup]-1[/sup])´= -1x[sup]-1-1[/sup] = -x[sup]-2[/sup] = -1/x[sup]2[/sup]. Dette innebærer at (10[sup]5[/sup]/x)´ = -10[sup]5[/sup]/x[sup]2[/sup].
Gjest

TUsen takk... Men d) om d gir samme tall som b)? gjør d d, og er d realistisk? Etter mine beregninger er d samme tall, men ikke realistisk... Hva mener du/dere?
Svar