Funksjonsdrøfting

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei!

Står litt fast når jeg skal til med en oppgave her, det gjelder følgende oppgave:

Funksjonen f er gitt ved:

[tex]f(x)=-2x^4+4x^3 x<2[/tex]
[tex]f(x)=3x^2-18x+24 x>2[/tex]

Oppgaven går ut på å:

a) Bestem nullpunktene til funksjonen
b) Avgjør om funksjonen er kontinuerlig i x=2 (løst)
c) Bestem eventuelle topp- og bunnpunkter
d) Bestem eventuelle vendepunkter på grafen. Finn likningene for evntuelle vendetangenter
e) Tegn grafen og eventuelle vendetangenter.

Problemet ligger litt i hvordan jeg skal angripe 4. gradslikningen, ser for meg at det må deriveres, faktoriseres og settes i fortegnsskjema, men ser ikke helt hvordan dette skal løses.

Noen som kunne gitt noen gode pekepinner på hvordan dette best gripes an? :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

a)

La oss nå anta at [tex]x<2[/tex]

Da har vi likningen

[tex]-2x^4+4x^3=0[/tex]
[tex]x^3(-2x+4)=0[/tex]
[tex]x^3=0 \; \vee \; -2x+4=0[/tex]

osv

Den andre kan man faktorisere ut 3, og får en fin andregradslikning.

c) Derivere funksjonen

[tex]-8x^3+12x^2[/tex]
[tex]4x^2(-2x^3+3[/tex]) osv

Fortegnskjema osv

d) dobbelderivere, fortegnsskjema osv.

e) Tegne grafen burde gå fint når du har gjort de andre.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

Se også linken http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=17190

dersom du trenger mer hjelp til d) . :wink:
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Tusen takk for svar begge to! :)

Jeg ble litt usikker på denne:

Nebuchadnezzar skrev:a)



[tex]-2x^4+4x^3=0[/tex]
[tex]x^3(-2x+4)=0[/tex]
[tex]x^3=0 \; \vee \; -2x+4=0[/tex]

.
Hva er det som står i siste linjen, altså hva betyr V`en?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]\vee[/tex] Er egentlig bare en fancy måte og skrive eller

om [tex]a\cdot b=0[/tex] vet man at enten så må [tex]a=0[/tex] eller så må [tex]b=0[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei igjen!

Sitter fortsatt og sliter litt med c) i denne oppgaven...


Kunne du kanskje utdypet denne ennå litt mer? :)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

ambitiousnoob skrev: Funksjonen f er gitt ved:

[tex]f(x)=-2x^4+4x^3\;\; x<2[/tex]

[tex]f(x)=3x^2-18x+24 \;\; x>2[/tex]

c) Bestem eventuelle topp- og bunnpunkter
Vet du hvordan du bruker den deriverte til å finne ekstremalpunkter (bunn-/toppunkter)?

Hvis ikke: Der den deriverte er lik null, har du et ekstremalpunkt. Det er fordi den deriverte gir deg stigningstallet til tangenten i dette punktet. Når stigningstallet er null, er tangenten en rett linje, og dermed har den ingen stigning.

Finn først ekstremalpunktet og bruk deretter det du kan om den deriverte til å undersøke forløpet til den deriverte. Jeg mener at du skal dobbeltderivere for å undersøke hvordan den deriverte oppfører seg i disse ekstremalpunktene.

Som du vet, er en funksjon stigende når den deriverte er positiv og synkende når den deriverte er negativ.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg kan gjøre første halvdel av c) for deg

Nå ser jeg bare på [tex]3x^2-18x+24[/tex]

Den deriverte gir stigningstallet til funksjonen, og stigningstallet i topp og bunnpunktene er jo null.

[tex]f(x)=3x^2-18x+24 \qquad x>2[/tex]
[tex]f^{\tiny\prime}(x)=6x-18 \qquad\qquad \qquad \qquad x>2[/tex]

Ser vi greit at [tex]f^{\tiny\prime}(x)=0[/tex] når [tex]x=3[/tex]

Så ser vi at [tex]x=3[/tex] er større enn [tex]2[/tex]. Dette er veldig viktig.Siden det er bare da funksjonen er definert. Får vi et nullpunkt som for eksempel var [tex]x=-2[/tex] kunne vi ikke ha brukt det. Vi vet at [tex]x=3[/tex] er enten et saddelpunkt/terrasepunkt. Se på [tex]x^3[/tex] når [tex]x=0[/tex] om du er usikker på hva dette er.

Så ser vi at [tex]f^{\tiny\prime}(x)[/tex] har negativt stigningstall når [tex]x<3[/tex] og positivt stigningstall når [tex]x>3[/tex]

Det vi kan konkludere med da er at funksjonen synker før [tex]x=3[/tex] og stiger etter [tex]x=3[/tex]. Dermed er [tex]x=3[/tex] et bunnpunkt for funksjonen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei takk for et godt svar! :)

Ok jeg ser den første der. På den andre, prøvde jeg meg litt fram og fant at x=1,5 gir 0 i den likningen, og det oppfyller jo også at x er mindre enn to, så da er vel den òg gyldig. Ser også at da blir det motsatt av det du skriver, her blir x positiv når x<2 og negativ når x>2, så antar at man da har funnet et toppunkt? :) Det jeg fortsatt er litt usikker på er hvordan jeg kunne kommet fram til det ved regning, man står jo igjen med en tredjegradslikning, er det bare da å plotte dette inn på kalkulatoren eller har du en greiere måte å se det på? Faktorisering og fortegnsskjema?

Edit:

På d) så har jeg nå funnet vendepunktene 0,0 og 1,2 utifra det øverste funksjonsuttrykket. Men når man dobbelderiverer det nederste ender man jo opp med f``(x)=6. Hvordan finner man da vendepunktet her?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]\begin{array}{l}f\left( x \right) = - 2{x^4} + 4{x^3} \\ f^{\tiny\prime}\left( x \right) = - 8{x^3} + 12{x^2} \\ f^{\tiny\prime}\left( x \right) = - 8{x^2}\left( {x - \frac{3}{2}} \right) \\ \end{array}[/tex]

Bilde

Bilde

Angående d) Ser jo vi at nederste del er en andregradsfunksjon, og de har ikke noe vendepunkt. Videre kan man jo kalle x=2 et vendepunkt, men litt skeptisk til det siden den ikke er deriverbar der.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei igjen takk for fremstillingen, hvilket program har du brukt for å tegne grafen der? :)

I fasiten er 2,0 et vendepunkt så ser ut som du har rett der og! :) Men det er vel sjeldent godt nok å si at man ser at x=2 er et vendepunkt på grafen?
Svar